Så anmäler du flytten till Trollhättan Energi

Det kan vara mycket att tänka på vid en flytt. För att göra det så enkelt som möjligt för dig har vi samlat all information på ett ställe kring flytt av exempelvis el, sophämtning och fjärrvärmeleveranser. Att göra en flyttanmälan hos oss kostar givetvis ingenting. Fyll i formuläret nedan eller ring oss på 020-89 90 00 så hjälper vid dig.

Flytta ut ur lägenhet eller hus

1. Kontakta oss senast två veckor innan du flyttar ut

När du ska flytta ut från ditt hus eller din lägenhet behöver du säga upp dig från samtliga avtal som hör till din gamla adress. För dig som bor i hus kan detta vara elnät, el, sophämtning, vatten och avlopp, fiber och ibland också fjärrvärme. Fyll i formuläret nedan för att anmäla din utflytt och informera oss vem som tar över huset. Vi bekräftar därefter att du avslutat dina tjänster hos oss. 

2. Meddela köparna

Tänk på att du som säljare har en plikt att upplysa köparna att du har avslutat dina abonnemang och att den nya ägaren nu ska anmäla en inflytt.

FLYTTANMÄLAN – Flytta ut ur lägenhet eller hus

Flytta in i lägenhet

När du flyttar in i en lägenhet behöver du teckna ett elnätsabonnemang och ett elavtal. Fyll i nedanstående formulär eller kontakta oss så ser vi till att du kan tända lampan på din nya adress.

FLYTTANMÄLAN – Flytta in i lägenhet

Flytta in i hus

1. Ring oss senast två veckor innan du flyttar in

När du flyttar in i ett hus kan du behöva starta igång följande abonnemang: elnät, el, sophämtning, vatten och avlopp, fiber och ibland också fjärrvärme. Detta gör du genom att ringa oss på telefon 020-89 90 00 och anmäla din inflyttning.

Elnät

Vi äger och tar hand om elnätet i delar av Trollhättan med omnejd. Oavsett vilken leverantör du köper elen från ser vi till att den levereras felfritt hem till dig. Här kan du läsa mer om Trollhättans elnätstaxa

El

Om du inte aktivt väljer elbolag på din nya adress får du automatiskt ett anvisat (Kraftkombo anvisat) elavtal hos oss. Vi rekommenderar dig därför att teckna ett nytt elavtal. Teckna nytt elavtal här

Sophämtning

När du flyttar in i ditt hus tar du över tidigare ägares sopkärl, ett matavfallskärl (brunt) och ett restavfallskärl (grönt). Om du vill byta storlek på ditt restavfallskärl kan du göra det gratis en gång inom två månader från inflyttning. Därefter debiteras du per kärlbyte. Mer information om avfall och återvinning hittar du här.

Om du behöver nya matavfallspåsar kan du sätta fast en tom påse under soptunnelocket, så får du nya påsar vid nästa tömning. Du kan också hämta påsar hos oss på Trollhättan Energi

Vatten och avlopp

Vi levererar ditt dricksvatten och tar hand om ditt avloppsvatten. Avgiften baseras på hur mycket vatten du förbrukar och för att kunna ge dig rätt brukningsavgift behöver vi få in din mätarställning på vattenmätaren. På Mina sidor kan du se om din vattenmätare läses av varje månad eller om du själv behöver skicka in din mätarställning senast 31 oktober varje år. 

Läs mer om hur du lämnar mätarställning här

Fiber

Om det finns fiber indraget till ditt hus tar du över det avtalet och för att få Internet behöver du sen själv välja tjänsteleverantör. Välj tjänsteleverantör via streemi.se.

Läs mer om att ansluta dig till vårt fibernät här

Fjärrvärme

Om ditt hus är anslutet till fjärrvärmenätet så kan du läsa mer om fjärrvärme här

2. Se dina tjänster på Mina sidor

När du får tillgång till ditt hus kan du gå in på Mina sidor och få en överblick över dina tjänster hos Trollhättan Energi. Ladda gärna ned vår app för att få information om driftstörning, se fakturor och få notiser vid sophämtning.  

Senast granskad: 2024-10-03