Digitala möten med Trollhättans elever: Vardagshjälte-konceptet har ställt om
Under normala omständigheter möter Trollhättan Energis skolkommunikatör Kenneth Wilson tusentals trollhätteelever varje år. Men trots att skolbesöken och elevernas studiebesök vid Trollhättan Energis anläggningar inte går att genomföra just nu, så lever utbildningskonceptet "Bli en vardagshjälte" vidare. Kenneth har ställt om och genomför digitala möten istället.
– Bli en vardagshjälte har flera aspekter. Dels är det ett sätt att berätta om våra verksamheter och vad vi gör, men det är självklart också ett sätt att få alla att exempelvis bli bättre på att sortera och att spola ner rätt saker i toaletten. Att ha en dialog med Trollhättans barn och ungdomar om hållbarhet är ett jättebra sätt att även sprida kunskap till övriga familjemedlemmar, säger Kenneth.
Kenneth – en vardagshjälte som ställer om
Normalt sett brukar vår skolkommunikatör Kenneth Wilson träffa tusentals Trollhätteelever varje år och prata hållbar utveckling i stort och smått. Vårt koncept ”Bli en vardagshjälte” är anpassat efter läroplanen och är ett mycket uppskattat inslag bland både lärare och elever. Under pandemin går det inte att genomföra varken skolbesök eller studiebesök vid våra anläggningar, men Kenneth ger sig inte. Han ställer om och blir digital istället. Häng med hem till hans vardagshjältestudio.
Har en vardagshjältestudio hemma
Han saknar de vanliga mötena med eleverna, men istället för att sätta allt på paus så har han skapat en egen liten vardagshjältestudio hemma i villan i Grästorp och möter klasserna digitalt istället.
– Det är klart att det är lite annorlunda och svårare att få den där direktkontakten, men jag tycker ändå att det fungerat bra och under våren nu kommer jag att möta 70-80 klasser i årskurs ett, två och fyra. Upplägget vi har för de årskurserna funkar att genomföra digitalt, berättar Kenneth, som ibland också möter högstadie- och gymnasieelever.
Träffar 80 procent av eleverna
Utbildningskonceptet ”Bli en vardagshjälte” har funnits i flera år och är anpassat till läroplanen. Kenneth träffar omkring 80 procent av eleverna i årskurs 1-4 och årskurs 6.
– Det är verkligen superkul och jag hoppas att jag så småningom får möjligheten att träffa dem även på riktigt igen. Men tills dess kör vi på digitalt och det är nog ett arbetssätt vi kommer att fortsätta använda på olika sätt även efter pandemin.