Elhandel: Trollhättan Energi har Sveriges nöjdaste företagskunder – och tar bronset på privatsidan
Trollhättan Energi har elhandelsbranschens mest nöjda företagskunder i hela Sverige 2022. Det visar en klar förstaplats i den senaste mätningen gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI). - Resultatet känns helt fantastiskt. I de här extrema tiderna på energimarknaden är det viktigare än någonsin för oss att kroka arm och måna om såväl företags- som privatkunder. Exempelvis handlar vårt succékoncept Kraftkombo precis om det, säger Trollhättan Energis elhandelsansvariga Mia Biselius, som också kan glädjas åt att bolaget tar en bronsplats i SKI-mätningen bland hushållskunderna. - Det är den bästa placeringen på privatsidan någonsin för oss och visar verkligen att satsningen på schysst elhandel bygger ett långsiktigt förtroende.
Med omkring 10 700 hushåll och 1300 företag som kunder på elhandelssidan är förstås det lokala trycket hårt på Trollhättan Energi i tider av energikris och stegrande priser.
– Det är en ny och extrem situation för alla, men resultatet av mätningen visar att kunderna i Trollhättan vet att vi verkligen vill göra det så bra som det bara går. Det är också därför vi nu går vidare med vårt egenutvecklade koncept Kraftkombo Företag, där vi köper el tillsammans med de större lokala företagen. Nu har vi lanserat samma möjlighet även för hushåll och de mindre företagen, säger Mia Biselius.
”Vi köper elen tillsammans med kunderna”
Kraftkombo innebär i praktiken en mix av fast och rörligt elpris, där inköpen planeras och köps in långsiktigt i nära samspel med kunderna.
– Det gör att du minimerar toppar och dalar och får en helt annan jämnhet i prisbilden, vilket underlättar för alla. I stället för att kunderna köper el av oss, så köper vi den tillsammans. Plus att vi på företagssidan träffas och utbyter erfarenheter och resonerar kring energifrågorna. Det är oerhört betydelsefullt både för de lokala företagen och oss, säger Mia.
Hon lyfter också certifieringen schysst elhandel, som branschorganisationen Energiföretagen Sverige formellt tilldelade Trollhättan Energi tidigare i år och som bygger på att man ska leva upp till 18 särskilt framtagna kundlöften.
Rådgivning och dialog skapar förtroende
– För oss har det alltid varit schysst att bry sig och vi vill att det alltid ska kännas tryggt att välja oss som elhandelsleverantör, även om elpriserna på marknaden såklart alltid kommer att gå upp och ner. I grunden handlar schysst elhandel inte bara om en relevant och rimlig prissättning, utan också om transparens och förtroende. Det är just därför som vi satsar extra mycket på exempelvis energirådgivning och en ständig dialog med kunderna. Den otroliga responsen på vårt öppet hus nyligen är ett av flera bevis för att det verkligen uppskattas, understryker Mia Biselius.
I den senaste mätningen från Svenskt Kvalitetsindex sticker Trollhättan Energi ut särskilt mycket i företagens och hushållens ögon när det gäller förtroende, pålitlighet, enkelhet och att företaget tar ett stort samhällsansvar.
– Det känns oerhört roligt eftersom det är precis det vi strävar efter i vår roll som Trollhättebornas kundägda energibolag. Förutom att vi såklart vill fortsätta ge en bra service.
Här hittar du resultatet av SKI-mätningen
Klart över branschsnittet
Trollhättan Energis sammanlagda index över kundnöjdhet bland företagskunderna är 75,2, medan branschens snitt är 65.4. Bland privatkunderna är Trollhättan Energis index 73, jämfört med branschsnittet 63,4. Det ger alltså en förstaplats respektive tredjeplats i mätningen.
– Vi tänker fortsätta att utveckla vårt erbjudande och anpassa vår elhandel utifrån kundernas behov och önskemål. Att utveckla digitala lösningar, där du kan läsa av och styra din elanvändning i realtid, är ett område där vi har saker på gång. Vi sitter ju alla i samma båt och måste använda energin ännu smartare, påpekar Mia Biselius.
Hon återkommer till betydelsen av att alltid ta vara på den lokala kraften. På alla sätt.
– Vi vill ta ansvar för vår stad och driva på en hållbar utveckling. Det gör vi tillsammans med Trollhätteborna, samarbetspartners och alla kunder. Och intäkterna från elhandeln återinvesterar vi alltid på hemmaplan, så att det kommer till nytta för Trollhättan.
Höga betyg i tuffa energitider
Svenskt Kvalitetsindex mäter sedan 2005 kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme. De senaste årens utmaningar med kraftiga prisökningar har förstås inte gynnat branschen och totalt sett minskar kundnöjdheten i den senaste nationella mätningen med 1,8 enheter jämfört med föregående
– Det gör det extra skönt att vi klättrar uppåt och får så positiva siffror. På företagssidan har vi inte gjort motsvarande mätningar tidigare så det känns ju fantastiskt att hamna i topp direkt och att den medvetna satsningen på de lokala företagen fått ett väldigt fint gensvar. Och att vi blir trea och tar den bästa placeringen någonsin på privatsidan, där vi nosar på toppduon Tibber och Godel, är oerhört inspirerande, säger Mia Biselius.
De oroliga energitiderna har gjort att vi som elanvändare generellt i större utsträckning sökt nya avtalslösningar än tidigare.
– Var fjärde elhandelskund har gjort förändringar i sitt nuvarande elavtal. Var femte har bytt elhandelsleverantör, konstaterar Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex som står bakom den återkommande mätningen av kundnöjdhet.
Han konstaterar samtidigt att de elhandelsaktörer som attraherat en mängd nya kunder, har fått lägre kundbetyg.
– Man har uppenbarligen inte lyckats ta hand om de nya på ett bra sätt. Och kanske var gräset inte grönare på den andra sidan, säger han.
”Trygg och schysst leverantör över tid”
Trollhättan Energis elhandelsansvariga Mia Biselius tycker att just den delen av undersökningen bekräftar är en viktig insikt.
– Att vara en trygg och schysst leverantör över tid, och alltid vara tydlig med vad hela elavtalet kostar, lönar sig alltid i längden. Både för oss som bolag och för kunden.
För mer information, kontakta:
Mia Biselius
Elhandelsansvarig, Trollhättan Energi
0520-49 75 05