Mia Biselius, elhandelsansvarig

Elhandel: Trollhättan Energis kunder återigen bland Sveriges mest nöjda

Under måndagsmorgon släppte SKI, Sveriges kvalitetsindex, sin senaste mätning som visar att Trollhättan Energi rankas högt bland sina elhandelskunder, både privat och företag: plats tre på företagssidan, respektive plats fyra bland privatkunderna.

– Är ödmjuk och tacksam över att vi fortsätter ligga på topp, att våra kunder uppfattar att vi är en schysst elhandlare, en lokal aktör i Trollhättan, som vill utveckla och utvecklas med våra kunder, säger Mia Biselius, elhandelsansvarig hos Trollhättan Energi.

”Vi köper elen tillsammans med kunderna”

Succéprodukten Kraftkombo finns för företagskunder sedan några år tillbaka och innebär i praktiken en mix av fast och rörligt elpris, där inköpen planeras och köps in långsiktigt i nära samspel med kunderna.
– Det gör att du minimerar toppar och dalar och får en helt annan jämnhet i prisbilden, vilket underlättar för alla. I stället för att kunderna köper el av oss, så köper vi den tillsammans. Plus att vi på företagssidan träffas och utbyter erfarenheter och resonerar kring energifrågorna. Det är oerhört betydelsefullt både för de lokala företagen och för oss, säger Mia Biselius.
 
Under förra året lanserades även Kraftkombo för privatkunder och småföretag.
– Ett bra val när man inte vet om man ska välja rörligt eller fast, säger Mia Biselius.

Hon lyfter också certifieringen schysst elhandel, som branschorganisationen Energiföretagen Sverige formellt tilldelade Trollhättan Energi tidigare i år och som bygger på att man ska leva upp till 18 särskilt framtagna kundlöften.
 

Rådgivning och dialog skapar förtroende

– För oss har det alltid varit schysst att bry sig och vi vill att det alltid ska kännas tryggt att välja oss som elhandelsleverantör, även om elpriserna på marknaden såklart alltid kommer att gå upp och ner. I grunden handlar schysst elhandel inte bara om en relevant och rimlig prissättning, utan också om transparens och förtroende. Det är just därför som vi satsar extra mycket på exempelvis rådgivning och en ständig dialog med kunderna. Den otroliga responsen på våra öppet hus är ett av flera bevis för att det verkligen uppskattas, understryker Mia Biselius. 

I den senaste mätningen från Svenskt Kvalitetsindex sticker Trollhättan Energi ut särskilt mycket i företagens och hushållens ögon när det gäller förtroende, pålitlighet, enkelhet och att företaget tar ett stort samhällsansvar.
 – Det känns oerhört roligt eftersom det är precis det vi strävar efter i vår roll som Trollhättebornas kundägda energibolag. Förutom att vi såklart vill fortsätta ge en bra service.

Här hittar du resultatet av SKI-mätningen.

Klart över branschsnittet

Trollhättan Energis sammanlagda index över kundnöjdhet bland företagskunderna är 69,9, medan branschens snitt är 66,3. Bland privatkunderna är Trollhättan Energis index 72,3, jämfört med branschsnittet 64,2 Det ger alltså en tredjeplats respektive fjärdeplats i mätningen.
– Vi tänker fortsätta att utveckla vårt erbjudande och anpassa vår elhandel utifrån kundernas behov och önskemål. Våra kunder efterfrågar exempelvis digitala lösningar, där du kan läsa av och styra din elanvändning i realtid. Det har vi på gång. Vi sitter ju alla i samma båt och måste använda energin ännu smartare i framtiden, säger Mia Biselius.

Hon återkommer till betydelsen av att alltid ta vara på den lokala kraften. På alla sätt.
– Vi vill ta ansvar för vår stad och driva på en hållbar utveckling. Det gör vi tillsammans med Trollhätteborna, samarbetspartners och alla kunder. Och intäkterna från elhandeln återinvesterar vi alltid på hemmaplan, så att det kommer till nytta för Trollhättan. 

Förra höstens turbulens har satt sina spår

Svenskt Kvalitetsindex mäter sedan 2005 kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme. Förra årets mätperiod var präglad av politisk debatt, hot om elbrist, kostnadskris och nedringda kundtjänster. Även om det har varit betydligt lugnare den här hösten så har den senaste årens turbulens satt sina spår i både kundbeteenden och behov.

– Vi kan även i år konstatera att energibranschen är långt ifrån att vara en lågintressebransch, säger Johan Parmler. Det är klart att prisfrågorna finns på kundernas agenda även i år men även trenden att man själv vill kunna påverka sin förbrukning och själv kunna stå för sin energiförsörjning håller i sig. Vi menar att det fortsatt finns en stor möjlighet för branschen att fånga det ökade intresset och det engagemang som kunderna visar. Det framgår också i de många kommenterarna som kunderna angett studien, säger Johan Parmler vd Svenskt Kvalitetsindex.

”Trygg och schysst leverantör över tid”

Trollhättan Energis elhandelsansvariga Mia Biselius tycker att just den delen av undersökningen bekräftar är en viktig insikt.
– Att vara en trygg och schysst leverantör över tid, och alltid vara tydlig med vad hela elavtalet kostar, lönar sig alltid i längden. Både för oss som bolag och för kunden.

För mer information, kontakta:

Mia Biselius
Elhandelsansvarig, Trollhättan Energi
0520-49 75 05

Mia Biselius Pratar 231120

Mia Biselius, elhandelsansvarig Trollhättan Energi

Nyheten publicerad: 2023-11-20

Senaste nyheterna

2025-01-01

Ändrad sophämtning vecka 2

Du som har tömning under vecka 2 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2024-12-23

Så återvinner du julen- tre enkla tips för en hållbar avslutning på helgerna

Julen är en av årets mest efterlängtade högtider, men den lämnar också efter sig stora mängder avfall. Här kommer tre enkla tips för hur du sorterar rätt efter helgerna. Tillsammans hjälps vi åt att återvinna julen.

2024-12-20

”Vi vill bidra till en värld utan avfall”

Sedan flera år tillbaka har alla kommuner i Sverige ett utökat informationsansvar för återvinningsfrågor. I Trollhättan är det Trollhättan Energi som jobbar med avfall- och återvinningsfrågor.

Kvinna slänger plastpåse med kläder i textilåtervinning

2024-12-17

1 januari 2025 införs separat insamling av textilier

Konsumtionen av textil är hög inom EU och ligger i Sverige på drygt 11 kilo per person och år. Samtidigt använder vi våra textilier en allt kortare tid – slit och släng har blivit köp och släng. Så kan vi inte fortsätta. Därför behöver vi i första hand minska vår textilkonsumtion och i andra hand återanvända textilier på ett klokt sätt. Från och med 1 januari 2025 ändras reglerna kring insamling av textil. Då är det inte längre tillåtet att kasta textil som till exempel trasiga kläder i restavfallet.

2024-12-16

Ändrad sophämtning under jul och nyår (vecka 52 och 1)

Du som har tömning under vecka 52 och vecka 1 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

Jörgen Johansson står framför transformatorer.

2024-12-12

Transformatorer från Trollhättan Energi får nytt liv i Ukraina

När Trollhättan Energi gräver ned elledningar på landsbygden uppstår ett överskott av transformatorer som inte längre behövs lokalt. Nu har fyra av dessa fått en ny chans att göra skillnad – i Ukraina.

2024-12-10

Mobil Återvinningscentral återvänder till Drottningtorget – nu tillsammans med skogstrollet Milo

Efter två lyckade besök i oktober och november är Trollhättan Energis Mobil Återvinningscentral tillbaka på Drottningtorget den 14 december, mellan klockan 11.00 - 14.00. Denna gång tillsammans med maskoten, Skogstrollet Milo, som bjuder på glögg och pepparkakor.

2024-11-29

Julbelysning invigd på NÄL – ett lysande ögonblick för patienter och personal

Igår spreds julstämning och värme utanför NÄL när Trollhättan Energi, i samarbete med Trollhättans Stad och BUS-fonden, invigde årets julbelysning vid sjukhusets entré. Patienter, föräldrar och personal från barn- och neonatalavdelningarna tillsammans med representanter från BUS-fonden samlades för en stund med glögg, pepparkakor och besök av Trollhättan Energis alldeles egna troll Milo.

Trollhättan Energi-anställt på åkermark vid köpcentrum.

2024-11-25

Trollhättan Energi bygger energilager – för en fortsatt utveckling av Trollhättan

Trollhättan Energi gör nu en viktig investering och bygger energilager på tre strategiska platser i det lokala elnätet i Trollhättan. Investeringen är en del av Trollhättan Energis långsiktiga arbete för att säkerställa ett hållbart energisystem och därmed också bidra till en fortsatt utveckling av Trollhättan.

2024-11-21

Ny Trash Talk-podd: Om hemsortering, en cirkulär handel och samhällsbyggnadschefens liv som sopgubbe

Nu kan du lyssna på det sjätte avsnittet av vår uppmärksamma podd Trash Talk, som vi spelade in inför publik på Drottningtorget lördagen den 16 november, då vi lanserade vår nya mobila återvinningscentral. Då passade vi också på att fira att podden passerat 1000 nedladdningar.

Vindkraft Jenny Andersson

2024-11-18

Trollhättan Energi investerar i ny elproduktion

Nu har Trollhättan Energis styrelse beslutat att investera i ny vindkraftsproduktion i syfte att säkra egen elanvändning. Ett nytt vindkraftverk ska byggas och stå klart under våren 2026 i Lysekils kommun.

Personal på återvinningscentralen hjälper kund som lastar av sin kärra

2024-11-15

Trollhättan Energi bjuder på 12 besök på återvinningscentralen Håjum

På Verkmästarevägen 20 hittar du Trollhättans återvinningscentral. Det är hit du ska åka om du som privatperson vill återvinna exempelvis grovavfall, farligt avfall eller elavfall. Det vill säga allt som inte är mat- och restavfall. Från och med den 1 januari 2025 bjuder Trollhättan Energi privathushållen i Trollhättan på 12 fria besök.