Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisar mer detaljerad fakturainformation, gör viktig information tillgänglig på vår webbplats och tillhandahåller en sammanfattning av de viktigaste avtalsvillkoren.

För dig som kund medför detta inga nya kostnader, men du kommer att märka vissa förändringar – bland annat en mer informativ faktura och utökad information på vår webbplats samt i appen och Mina Sidor.

De nya föreskrifterna (EIFS 2024:2) gäller för samtliga elhandelsföretag och trädde i kraft den1 januari 2025. Syftet är att stärka ditt skydd som elanvändare.

Det här har vi uppdaterat

Fakturan

Fakturan har uppdaterats med mer detaljerad information för att ge dig en tydligare översikt över din elkostnad och viktig information till dig som elhandelskund. På fakturan hittar du nu:

  • Information om ditt elområde
  • Specificerad elprisinformation
  • Förtydligande texter och hänvisningar till webbplats och Mina Sidor där du bland annat kan läsa mer om dina rättigheter, Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Elpriskollen och oberoende användarrådgivning.

App och Mina Sidor

För kunder som använder vår app eller Mina Sidor har vi gjort följande förbättringar.

I appen hittar du nu:

  •  Mer detaljerad information om ditt timprisavtal

På Mina Sidor har vi lagt till:

  • Översikt över din energianvändning
  • En sammanfattning av ditt avtal och dess villkor
  • Din faktiska och historiska elanvändning
  • Jämförelser med en genomsnittlig elanvändare
  • Specificerad elprisinformation.

Webbplats, trollhattanenergi.se

Vi har uppdaterat vår webbplats för att ge dig bättre stöd och tydligare information. Du hittar nu:

  • Information om dina rättigheter samt vilka myndigheter du kan vända dig till vid behov
  • Förklaring av begreppen medelspotpris och spotpris
  • Tydligare information i processen vid tecknande av avtal

Så är ditt elpris uppbyggt

Enligt de nya föreskrifterna behöver vi som elhandelsföretag specificera samtliga prisdelar i ditt elhandelsavtal. Nedan förklarar vi vad de olika begreppen på din faktura och på Mina Sidor innebär.

Fastprisavtal – inga förändringar

Rörligt elpris

Medelspotpris: Medelspotpriset är ett genomsnittligt elpris som räknas ut utan att ta hänsyn till hur mycket el som används vid olika tidpunkter. Priset baseras på Nordpools elpriser för månaden.

Rörliga kostnader: Elcertifikat, Ursprungsgaranti, Handelskostnad, Avgift till Svenska Kraftnät, Profilkostnad

Fasta påslag: 2,5 öre per kWh inklusive moms

Fast avgift: tillkommer på 45 kr/månad inklusive moms

Timprisavtal

Spotpris: Spotpris är det genomsnittliga elpris som räknats ut genom att ta hänsyn till hur mycket el en specifik kund har använt vid olika tidpunkter. Priset baseras på Nordpools elpriser för månaden.

Rörliga kostnader: Elcertifikat, Ursprungsgaranti, Handelskostnad, Avgift till Svenska Kraftnät

Fasta påslag: 2,5 öre per kWh inklusive moms

Fast avgift: tillkommer på 45 kr/månad inklusive moms

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-04-23

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning vecka 18 (Första maj)

Du som har tömning under vecka 18 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...

2025-03-26

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi säljer sin biogasstation på Trestad Center

Trollhättan Energi har sålt sin tankstation för biogas på Trestad Center till den europeiska aktören OG Clean Fuels Sverige. Övergången skedde ...

2025-03-14

Nyhet

Säg hej till dina nya kärl- i höst startar Hemsortering

I september startar Hemsortering i Trollhättan. Det innebär att du som bor i villa eller fritidshus får två helt nya sopkärl och ett smidigare s?...

Personal på återvinningscentralen Håjum.

2025-03-04

Nyhet

Töm säcken – en succé som rullar vidare

Under 2024 minskade mängden avfall som gick till energiåtervinning på återvinningscentralen i Håjum med 121 ton jämfört med 2023. En minskning ...

2025-02-13

Pressmeddelanden

Ett steg närmare Vänervatten till Trollhättan

Trollhättan Energi och Uddevalla Vatten tar nu nästa steg mot en ny råvattenledning som ska förse både Trollhättan och Uddevalla med vatten frå...

2025-02-10

Kundinformation

Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisa...

2025-02-10

Kundinformation

Förändringar priser från 1 januari 2025

Vi har gjort avgiftsjusteringar från 1 januari 2025. Om du har elnät, fiber, vatten & avlopp samt avfall & återvinning motsvarar justeringarna en ?...