Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisar mer detaljerad fakturainformation, gör viktig information tillgänglig på vår webbplats och tillhandahåller en sammanfattning av de viktigaste avtalsvillkoren.

För dig som kund medför detta inga nya kostnader, men du kommer att märka vissa förändringar – bland annat en mer informativ faktura och utökad information på vår webbplats samt i appen och Mina Sidor.

De nya föreskrifterna (EIFS 2024:2) gäller för samtliga elhandelsföretag och trädde i kraft den1 januari 2025. Syftet är att stärka ditt skydd som elanvändare.

Det här har vi uppdaterat

Fakturan

Fakturan har uppdaterats med mer detaljerad information för att ge dig en tydligare översikt över din elkostnad och viktig information till dig som elhandelskund. På fakturan hittar du nu:

  • Information om ditt elområde
  • Specificerad elprisinformation
  • Förtydligande texter och hänvisningar till webbplats och Mina Sidor där du bland annat kan läsa mer om dina rättigheter, Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Elpriskollen och oberoende användarrådgivning.

App och Mina Sidor

För kunder som använder vår app eller Mina Sidor har vi gjort följande förbättringar.

I appen hittar du nu:

  •  Mer detaljerad information om ditt timprisavtal

På Mina Sidor har vi lagt till:

  • Översikt över din energianvändning
  • En sammanfattning av ditt avtal och dess villkor
  • Din faktiska och historiska elanvändning
  • Jämförelser med en genomsnittlig elanvändare
  • Specificerad elprisinformation.

Webbplats, trollhattanenergi.se

Vi har uppdaterat vår webbplats för att ge dig bättre stöd och tydligare information. Du hittar nu:

  • Information om dina rättigheter samt vilka myndigheter du kan vända dig till vid behov
  • Förklaring av begreppen medelspotpris och spotpris
  • Tydligare information i processen vid tecknande av avtal

Så är ditt elpris uppbyggt

Enligt de nya föreskrifterna behöver vi som elhandelsföretag specificera samtliga prisdelar i ditt elhandelsavtal. Nedan förklarar vi vad de olika begreppen på din faktura och på Mina Sidor innebär.

Fastprisavtal – inga förändringar

Rörligt elpris

Medelspotpris: Medelspotpriset är ett genomsnittligt elpris som räknas ut utan att ta hänsyn till hur mycket el som används vid olika tidpunkter. Priset baseras på Nordpools elpriser för månaden.

Rörliga kostnader: Elcertifikat, Ursprungsgaranti, Handelskostnad, Avgift till Svenska Kraftnät, Profilkostnad

Fasta påslag: 2,5 öre per kWh inklusive moms

Fast avgift: tillkommer på 45 kr/månad inklusive moms

Timprisavtal

Spotpris: Spotpris är det genomsnittliga elpris som räknats ut genom att ta hänsyn till hur mycket el en specifik kund har använt vid olika tidpunkter. Priset baseras på Nordpools elpriser för månaden.

Rörliga kostnader: Elcertifikat, Ursprungsgaranti, Handelskostnad, Avgift till Svenska Kraftnät

Fasta påslag: 2,5 öre per kWh inklusive moms

Fast avgift: tillkommer på 45 kr/månad inklusive moms

Senaste nyheterna

Personal på återvinningscentralen Håjum.

2025-03-04

Nyhet

Töm säcken – en succé som rullar vidare

Under 2024 minskade mängden avfall som gick till energiåtervinning på återvinningscentralen i Håjum med 121 ton jämfört med 2023. En minskning ...

2025-02-13

Pressmeddelanden

Ett steg närmare Vänervatten till Trollhättan

Trollhättan Energi och Uddevalla Vatten tar nu nästa steg mot en ny råvattenledning som ska förse både Trollhättan och Uddevalla med vatten frå...

2025-02-10

Kundinformation

Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisa...

2025-02-10

Kundinformation

Förändringar priser från 1 januari 2025

Vi har gjort avgiftsjusteringar från 1 januari 2025. Om du har elnät, fiber, vatten & avlopp samt avfall & återvinning motsvarar justeringarna en ?...

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...

2025-01-14

Nyhet

Bli mer energismart med Trollhättan Energis nya app

Vad drar egentligen mest el i ditt hem? Vad är din uppskattade månadskostnad från Trollhättan Energi? Och använder du mer eller mindre el än lik...

2025-01-01

Kundinformation

Ändrad sophämtning vecka 2

Du som har tömning under vecka 2 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt...

2024-12-16

Kundinformation

Ändrad sophämtning under jul och nyår (vecka 52 och 1)

Du som har tömning under vecka 52 och vecka 1 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills ...

Jörgen Johansson står framför transformatorer.

2024-12-13

Nyhet

Transformatorer från Trollhättan Energi får nytt liv i Ukraina

När Trollhättan Energi gräver ned elledningar på landsbygden uppstår ett överskott av transformatorer som inte längre behövs lokalt. Nu har fy...

2024-11-29

Nyhet

Julbelysning invigd på NÄL – ett lysande ögonblick för patienter och personal

Igår spreds julstämning och värme utanför NÄL när Trollhättan Energi, i samarbete med Trollhättans Stad och BUS-fonden, invigde årets julbely...

Trollhättan Energi-anställt på åkermark vid köpcentrum.

2024-11-25

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi bygger energilager – för en fortsatt utveckling av Trollhättan

Trollhättan Energi gör nu en viktig investering och bygger energilager på tre strategiska platser i det lokala elnätet i Trollhättan. Investering...

2024-11-21

Nyhet

Ny Trash Talk-podd: Om hemsortering, en cirkulär handel och samhällsbyggnadschefens liv som sopgubbe

Nu kan du lyssna på det sjätte avsnittet av vår uppmärksamma podd Trash Talk, som vi spelade in inför publik på Drottningtorget lördagen den 16...