Tjej och kille står i kontorsmiljö och tittar in i kameran

Energiläget – så agerar Trollhättan Energi

Det ansträngda läget på energimarknaden och den ökade risken för effektbrist i vinter gör att du behöver se över hur du kan använda din el på ett smart sätt och samtidigt effektivisera din användning av energi. Energimyndighetens budskap är tydligt – varje kilowattimme räknas.

Trollhättan Energi har flera olika roller i energikrisen, där det största fokuset ligger på att säkerställa fortsatta leveranser av exempelvis vatten, fiber och värme vid en eventuell manuell förbrukningsfrånkoppling, så kallad MFK.

– Precis som många andra verksamheter i Sverige har vi genomfört grundliga riskanalyser för hela Trollhättan Energi och hur en manuell frånkoppling skulle påverka oss. Vår primära uppgift är att, så långt det är möjligt, leverera våra samhällskritiska produkter och tjänster, säger Johan Bogfors informations- och säkerhetsansvarig på Trollhättan Energi.

Men, skulle Svenska kraftnät beordra en frånkoppling i Trollhättan blir vi alla påverkade. Om elavstängningen dessutom blir långvarig finns det risk att mycket som vi är vana vid inte fungerar som det ska. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap påminner om att du ska ”preppa för en vecka”.

– Utan el är det mycket i vardagen som inte fungerar. Tänk till exempel på att internet, telefonkommunikation och värme inte funkar så länge utan el. Därför är det bra att vara förberedd på att klara dig i en vecka, menar Johan.

Mål att effektivisera den egna energianvändningen motsvarande 100 varv runt jorden med elbil

Att jobba aktivt med energieffektivisering är sedan länge en viktig fråga för Trollhättan Energi för att minimera miljöpåverkan och samtidigt minska på kostnaderna. Nu finns också ett nytt tydligt mål, nämligen att effektivisera energianvändningen i egna processer, anläggningar och byggnader med 800 MWh senast 2024, vilket motsvarar 100 varv runt jorden med en elbil.

– För oss är detta en självklar del i vårt hållbarhetsarbete. En fråga som nu aktualiseras ytterligare, säger Sandra Magnusson Kvalitetsansvarig på Trollhättan Energi.

Mycket arbete är redan gjort eller påbörjat. Under förra året genomfördes bland annat en energikartläggning för de verksamheter som har en betydande energianvändning; avloppsreningsverket Arvidstorp, vattenverket och Trollhättan Energis värme och elproduktion. Denna kartläggning ger en samlad bild av energianvändningen med konkreta förslag på åtgärder hur de kan bli ännu mer energieffektiva. Utifrån arbetet med energieffektivisering har Trollhättan Energi bland annat:

  • Uppgraderat och moderniserat styrning av fjärrvärmepanna
  • Installerat automatisk styrning av värme och ventilation på alla pumpstationer
  • Bytt ut till energieffektivare pumpar och kompressorer i anläggningarna
  • Installerat LED-belysning på flera kontor och anläggningar
  • Installerat närvarostyrd belysning i flera lokaler

Använda elen på ett smart sätt

Förutom detta pågår också ett arbete där alla som jobbar på Trollhättan Energi ser över vad för enklare åtgärder som går att genomföra i vardagen. Det kan handla om att stänga av skärmar som inte används eller släcka i rum som står tomma för stunden.

Trollhättan Energi följer också Trollhättans stads beslut om att låta viss fasadbelysning, som exempelvis belysningen på vattentornen i Karlstorp, lysa en något kortare period under dagen. Här är det viktigt att väga in flera perspektiv innan en förändring genomförs.

– Trivsel och trygghet är viktiga faktorer i förhållande till energieffektivisering. Lamporna på vattentornen är dessutom LED-belysning vilket i sig är betydligt mer energieffektivt än traditionell belysning, avslutar Sandra.

Här kan du läsa mer om hur du kan tänka elsmart
Tips och råd vid strömavbrott i Trollhättan

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...

2025-03-26

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi säljer sin biogasstation på Trestad Center

Trollhättan Energi har sålt sin tankstation för biogas på Trestad Center till den europeiska aktören OG Clean Fuels Sverige. Övergången skedde ...

2025-03-14

Nyhet

Säg hej till dina nya kärl- i höst startar Hemsortering

I september startar Hemsortering i Trollhättan. Det innebär att du som bor i villa eller fritidshus får två helt nya sopkärl och ett smidigare s?...

Personal på återvinningscentralen Håjum.

2025-03-04

Nyhet

Töm säcken – en succé som rullar vidare

Under 2024 minskade mängden avfall som gick till energiåtervinning på återvinningscentralen i Håjum med 121 ton jämfört med 2023. En minskning ...

2025-02-13

Pressmeddelanden

Ett steg närmare Vänervatten till Trollhättan

Trollhättan Energi och Uddevalla Vatten tar nu nästa steg mot en ny råvattenledning som ska förse både Trollhättan och Uddevalla med vatten frå...

2025-02-10

Kundinformation

Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisa...

2025-02-10

Kundinformation

Förändringar priser från 1 januari 2025

Vi har gjort avgiftsjusteringar från 1 januari 2025. Om du har elnät, fiber, vatten & avlopp samt avfall & återvinning motsvarar justeringarna en ?...

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...