Ett fjolår fyllt av utmaningar och möjligheter: ”Omställningen fortsätter”
Det är boksluts- och årsredovisningstider och när Trollhättan Energis VD Pia Brühl Hjort summerar 2022 kan hon blicka tillbaka mot ett fjolår fyllt av både utmaningar och möjligheter. - Rysslands invasion av Ukraina och inflationen har inneburit att vi på olika sätt ökat takten i vår hållbara omställning, men också jobbat ännu mer för att gå i takt med Trollhätteborna, säger hon.
Med att gå i takt syftar hon exempelvis på att vara ännu mer noggranna med prioriteringar kring investeringar och utvecklingen av nya tjänster och erbjudanden.
– På samma sätt som inflationen och prisökningar drabbar oss som bolag, så påverkar det såklart även hushållen och företagen som är våra kunder. Så förutom att fortsätta de planerade investeringarna i infrastrukturen, som vi måste göra, så ser vi hela tiden över möjligheterna att också utveckla tjänster som hjälper var och en att bli exempelvis ännu mer energismart, påpekar Pia.
Stärkt kunddialog i tuffa tider
Trollhättan Energi jobbar på uppdrag av Trollhätteborna, via sin ägare Trollhättans Stad. Parallellt med satsningar på exempelvis en ny solcellspark, ett smidigt och samlat utbud av fibertjänster genom nyheten streemi.se, planeringen av en ny återvinningscentral och fortsatt genomförande av Vattenpaketet för att säkra rent dricksvatten och bra avloppsrening även för framtidens Trollhättebor – så har extra mycket kraft lagts på att ytterligare förstärka dialogen med kunderna.
– Vi har ett år bakom oss med kraftigt ökade energipriser. I det läget är det viktigare än någonsin att kroka arm med kunderna och vara både transparent och lyhörd. Samtidigt skapar vi exempelvis genom vårt lyckade koncept Kraftkombo, möjligheter att jämna ut toppar och dalar när vi planerar och gör gemensamma elinköp med både företag och nu också med privatkunder. Här sitter vi alla i samma båt och då är tanken att gå samman lokalt och köpa el tillsammans extra betydelsefull och något som gynnar alla, säger Pia.
Minskad användning av energi och vatten
Rent ekonomiskt så lyckades Trollhättan Energi, enligt bokslutet 2022, inte leverera det överskott på 89 miljoner kronor som ägaren Trollhättans Stad önskat i avkastning. Resultatet stannade vid plus 71 miljoner. En anledning är att Trollhättan som samhälle lyckades med ambitionen att minska energi- och vattenanvändningen. Dels för att hålla nere kostnaderna, men också för att minimera risken för effektbrist i Sverige under den kallaste delen av vintern.
– Det är ju i grunden något positivt att vi använde mindre energi och vatten, men det påverkar i slutändan vårt ekonomiska resultat. En annan anledning till att vi inte nådde önskat resultat i förhållande till 2022 års budget, är att vi gjort nedskrivningar av värden inom biogasverksamheten där vi omstrukturerat och avvecklat anläggningar som inte gått med vinst de senaste åren. Bokföringsmässigt påverkar det resultatet negativt med 18 miljoner för 2022, förklarar Pia Brühl Hjort.
Läs årsredovisningen 2022 – klicka här
En stabil ekonomi möjliggör investeringar
Hon och understryker att bolaget har en stabil ekonomi och en tydlig plan för att hantera de investeringar och kostnadsökningar som branschen fortsatt står inför.
– Vi behöver samtidigt säkerställa ett bra kassaflöde för att ha råd med de investeringar vi måste göra, samtidigt som vi hela tiden jobbar med fortsatta effektiviseringar i hela bolaget.
Fokus i allt företaget gör är en hållbar utveckling för hela Trollhättan. På det området går insatserna fortsatt åt rätt håll, konstaterar Sandra Magnusson. Hon är kvalitetsansvarig med fokus på hållbarhetsfrågorna inom Trollhättan Energi.
Den schyssta utvecklingen fortsätter
– Vår Hållbarhetsrapport 2022; ”Vår schyssta väg mot ett hållbart Trollhättan”, som presenterats parallellt med bokslutet och årsredovisningen, är en väldigt inspirerande läsning. Vi har fortsatt göra insatser på alla plan och nivåer för att bli såväl mer hållbara i rollen som arbetsgivare, samtidigt som vi tar ett stort ansvar för Trollhättans klimatsmarta framtid, säger Sandra.
Läs Hållbarhetsrapporten 2022 – klicka här
Hon berättar att det pågår en rad spännande utvecklingsprojekt med hållbarhetsriktning.
– Vårt mål är att vara ett helt fossilfritt bolag 2025 och att hela kedjan från råvara till slutleverans ska vara 100 procent fossilfri senast 2030. Då inkluderas underleverantörer inom såväl produkter som tjänster, säger Sandra Magnusson.
För mer information:
Kontakta vd Pia Brühl Hjort
Tel 020-89 90 00