Ett hållbart genombrott: Nu rullar den första biogasdrivna flistransporten till Trollhättan
Ytterligare ett steg har tagits mot ännu mer klimatsmart fjärrvärme från Trollhättan Energi. Samtidigt är det ett genombrott för biogasdrift för tunga fordon. Nu rullar nämligen den första biogasdrivna flistransporten till värmeverken i Trollhättan. – Det här stärker biogasens framtid ytterligare i vår region. När även tunga transporter så småningom kommer att kunna tankas med […]
Ytterligare ett steg har tagits mot ännu mer klimatsmart fjärrvärme från Trollhättan Energi. Samtidigt är det ett genombrott för biogasdrift för tunga fordon. Nu rullar nämligen den första biogasdrivna flistransporten till värmeverken i Trollhättan.
– Det här stärker biogasens framtid ytterligare i vår region. När även tunga transporter så småningom kommer att kunna tankas med lokalt producerad biogas är kretsloppet slutet fullt ut, säger Trollhättan Energis biogaschefen Magnus Geverts.
Under våren har biogasens framtid inom Västra Götalandsregionens kollektivtrafik diskuterats, då den uttalade färdriktningen först var att satsa helt på elbussar i framtidens stadstrafik. Många höjde då förvånat på ögonbrynen och kollektivtrafiknämnden svängde till slut i frågan och öppnade upp för fortsatt biogasdrift även i stadstrafik, utifrån den avsiktsförklaring som nu ska tas fram i samarbete med Fyrbodals kommunalförbund. I Tvåstad rullar sedan länge 50 stadsbussar på lokal biogas från Trollhättan Energi.
– Att biogasen nu kliver framåt även bland tunga transporter talar ytterligare för att vår fortsatt långsiktiga biogassatsning ligger helt rätt i tiden, säger Magnus Geverts, som gläds åt den första biogasdrivna flistransporten till Trollhättan Energis värmeverk.
1300 flistransporter blir fossilfria
Fjärrvärmen, som leds till närmare 20 000 villor, lägenheter, företag och allmänna lokaler runt om i Trollhättan, består av varmvatten som värms med hjälp av rester från den lokala skogen. Varje år lossas omkring 4 000 lastbilstransporter med flis vid Trollhättan Energis värmeverk på Stallbacka.
– Vår fjärrvärme är i sig fossilfri och redan klassad som Bra Miljöval av Naturskyddsföreningen, men de senaste åren har vi haft ett extra fokus på att få våra leverantörer att investera i biogasdrivna lastbilar för att även transporterna ska vara fossilfria. Och nu rullar äntligen den första biogasdrivna lastbilen till oss. Det är, så vitt jag vet, också en av de första i hela landet. Den här lastbilen svarar för cirka 1 300 transporter varje år, som nu blir fossilfria. Så detta gör stor skillnad, säger Trollhättan Energis värmechef Johan Jonsson.
En pionjär från Ljungskile
Pionjären är åkeriägaren Henrik Fredriksson i Ljungskile, som i flera år levererat flis till Trollhättan Energi på uppdrag av Stora Enso Bioenergi.
– Vi kör omkring 30 lass i veckan, så det blir en del besök i Trollhättan, säger Henrik.
Stora Enso Bioenergi producerar hållbara biobränslen som flis av resterna från koncernens skogsbruk. Via sin underentreprenör Henrik Fredrikssons Åkeri står bolaget för ungefär en tredjedel av flisleveranserna till Trollhättan och är därmed den största flisleverantören av totalt fem.
– Precis som Trollhättan Energi strävar vi efter att minska belastningen på miljön i allt vi gör. Att vi nu har vår första biogasdrivna flistransport är ett viktigt och symboliskt genombrott, som vi hoppas ska visa vägen och inspirera fler åkare. Det här är något vi jobbat för i flera år, säger Magnus Larsson, försäljningsansvarig hos Stora Enso Bioenergi.
”Ny teknik utvecklas och vi måste tänka om”
Åkeriägaren Henrik Fredriksson är glad över att nu ha tagit ett avgörande steg bort från dieseldrift.
– De senaste åren har vi sett en stor utveckling när det gäller renodlade gasmotorer för lastbilar. Utmaningen är ju att ha tillräcklig kraft i bilen. Och även om det förstås är stor skillnad på hästkrafter mellan en biogaslastbil och en dieseldriven, så kan jag nu lasta 40 ton i fliscontainrarna och köra dem till Trollhättan på biogas. Det är en skön känsla, säger Henrik, vars bruttovikt för hela lastbilsekipaget inklusive två stora fliscontainrar är 64 ton.
Bland kollegorna i branschen har han mött nyfikenhet och intresse, men också viss skepsis.
– Det är av tradition mycket fokus på hästkrafter, men i takt med att ny teknik utvecklas måste vi tänka om. Det viktiga nu är att bygga ut infrastrukturen med fler tankstationer även för tunga fordon, påpekar han.
Tankstation planeras för tunga transporter vid Trestad Center
Trollhättan Energi, som i drygt 20 år varit med och drivit svensk biogasutveckling och byggt upp hela kedjan från tillverkning till tankstationer, räknar med att kunna ta sin planerade publika tankstation för tunga fordon i bruk under 2020. Den strategiska placeringen vid Trestad Center ligger vid ett viktigt transportnav.
– Tyvärr har tankstationen blivit kraftigt försenat på grund av att leverantören helt enkelt inte hunnit med på det sätt om vi var överens om från början, konstaterar biogaschefen Magnus Geverts.
Avloppsslam och gödsel blir bränsle
Trollhättan Energis biogas produceras främst av avloppsslam och gödsel från dalsländska gårdar. Genom sitt nya majoritetsägda biogasbolag Grönt Bränsle är målet att utöka volymen ytterligare och satsa ännu mer på infrastrukturen.
– Vi vill förstås göra det enkelt för Henrik Fredriksson och alla andra åkare i området att köra på lokalproducerad biogas. Det gör också att vi som beställare successivt kan ställa ökade krav på fossilfria transporter även när det gäller riktigt tunga fordon, påpekar Magnus Geverts.
Stora Enso Bioenergi välkomnar utvecklingen.
– Det skapar förutsättningar för att öka takten och går helt i linje med vår vision att bidra till en hållbar utveckling, både ett lokalt och globalt perspektiv, säger Magnus Larsson.
Bilden: Åkaren Henrik Fredriksson och Trollhättan Energis biogaschef Magnus Geverts gläds åt att en tredjedel av flisen som levereras till fjärrvärmeverken i Trollhättan nu transporteras dit fossilfritt med hjälp av biogas.
För mer information, kontakta:
Magnus Geverts, Biogaschef Trollhättan Energi, telefon 0520-49 64 89
Johan Jonsson, Värmechef Trollhättan Energi, telefon 073-022 62 37
Magnus Larsson, Försäljningsansvarig Stora Enso Bioenergi, telefon 070-392 40 20
Första biogasdrivna flistransporten till Trollhättan
Trollhättan Energis fjärrvärme är redan fossilfri och klassas som Bra Miljöval av Naturskyddsföreningen. Nu har nästa avgörande steg tagits, då en tredjedel av flisleveranserna till värmeverket numer sker med en biogasdriven lastbil. Nu hoppas vi att fler leverantörer följer efter.