Sten Krist4ensson, marknadschef, Förrådsg 2 2024

Företagskunder ger Trollhättan Energi höga betyg

I vårens kundundersökning ger både privat- och företagskunder Trollhättan Energi höga betyg. Nöjd-kund-index (NKI) har ökat mest på företagssidan och det totala NKI:et fortsätter vara högre än branschsnittet totalt sett.

– Den satsning vi gjort på att ha en ökad och tätare dialog med våra större företagskunder har med stor sannolikhet påverkat resultatet, säger Sten Kristensson, marknadschef hos Trollhättan Energi.

Bolaget genomför en stor kundundersökning varje år, via företaget Origo. Undersökningarna ger bland annat en övergripande bild av vad Trollhättan Energis kunder tycker, vilken uppfattning som råder om bolaget och önskemål om förbättringar. Omkring 75 procent av Trollhättan Energis företagskunder uppger att de är nöjda. Motsvarande siffra för privatkunder är 72 procent. Branschsnittet för elhandel, elnät och fjärrvärme ligger på mellan 57-67 procent för både företag och privatsidan.

– Totalt sett så ligger vårt NKI högt och stabilt över tid, och det är vi ödmjuka och tacksamma för. Som lokalt energibolag har vi ett ansvar att göra det bästa vi kan. Och det tror jag att våra kunder både ser och förstår.

”Vi behöver bli bättre på att förklara vårt hållbarhetsarbete”
I undersökningen uppger ungefär två tredjedelar av de svarande att de gör aktiva val för att minska miljöpåverkan. Drygt 60 procent upplever att genom att vara kund hos Trollhättan Energi så bidrar en till ett mer hållbart samhälle.

– Vi behöver bli bättre på att förklara vårt hållbarhetsarbete, men också att ge våra kunder verktyg för att på ett enkelt sätt kunna göra hållbara val. Och här gör vi en resa. Exempelvis håller vi på att ta fram en ny app som lanseras till hösten. Med den, och med fokus på el och energifrågor, öppnar vi upp för framtidens digitala tjänster.

Fokus på att förbättra kundupplevelsen och på energifrågor
Trollhättan Energi arbetar också med att se över sina kontaktvägar med kunder, förbättra kundupplevelsen och förstå vilka möjligheter det finns för Trollhättebor, företag och verksamheter i framtidens hållbara energisystem.

– Det händer massor inom energiområdet och vi tittar bland annat på alltifrån hur vi ska öka vår elproduktion och lagra energi till att erbjuda flextjänster, effekttaxa, styrning och optimering, säger Sten Kristensson.

Här kan du läsa mer i ett utdrag ur undersökningen. 

 

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...

2025-03-26

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi säljer sin biogasstation på Trestad Center

Trollhättan Energi har sålt sin tankstation för biogas på Trestad Center till den europeiska aktören OG Clean Fuels Sverige. Övergången skedde ...

2025-03-14

Nyhet

Säg hej till dina nya kärl- i höst startar Hemsortering

I september startar Hemsortering i Trollhättan. Det innebär att du som bor i villa eller fritidshus får två helt nya sopkärl och ett smidigare s?...

Personal på återvinningscentralen Håjum.

2025-03-04

Nyhet

Töm säcken – en succé som rullar vidare

Under 2024 minskade mängden avfall som gick till energiåtervinning på återvinningscentralen i Håjum med 121 ton jämfört med 2023. En minskning ...

2025-02-13

Pressmeddelanden

Ett steg närmare Vänervatten till Trollhättan

Trollhättan Energi och Uddevalla Vatten tar nu nästa steg mot en ny råvattenledning som ska förse både Trollhättan och Uddevalla med vatten frå...

2025-02-10

Kundinformation

Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisa...

2025-02-10

Kundinformation

Förändringar priser från 1 januari 2025

Vi har gjort avgiftsjusteringar från 1 januari 2025. Om du har elnät, fiber, vatten & avlopp samt avfall & återvinning motsvarar justeringarna en ?...

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...