Företagskunder ger Trollhättan Energi höga betyg
I vårens kundundersökning ger både privat- och företagskunder Trollhättan Energi höga betyg. Nöjd-kund-index (NKI) har ökat mest på företagssidan och det totala NKI:et fortsätter vara högre än branschsnittet totalt sett.
– Den satsning vi gjort på att ha en ökad och tätare dialog med våra större företagskunder har med stor sannolikhet påverkat resultatet, säger Sten Kristensson, marknadschef hos Trollhättan Energi.
Bolaget genomför en stor kundundersökning varje år, via företaget Origo. Undersökningarna ger bland annat en övergripande bild av vad Trollhättan Energis kunder tycker, vilken uppfattning som råder om bolaget och önskemål om förbättringar. Omkring 75 procent av Trollhättan Energis företagskunder uppger att de är nöjda. Motsvarande siffra för privatkunder är 72 procent. Branschsnittet för elhandel, elnät och fjärrvärme ligger på mellan 57-67 procent för både företag och privatsidan.
– Totalt sett så ligger vårt NKI högt och stabilt över tid, och det är vi ödmjuka och tacksamma för. Som lokalt energibolag har vi ett ansvar att göra det bästa vi kan. Och det tror jag att våra kunder både ser och förstår.
”Vi behöver bli bättre på att förklara vårt hållbarhetsarbete”
I undersökningen uppger ungefär två tredjedelar av de svarande att de gör aktiva val för att minska miljöpåverkan. Drygt 60 procent upplever att genom att vara kund hos Trollhättan Energi så bidrar en till ett mer hållbart samhälle.
– Vi behöver bli bättre på att förklara vårt hållbarhetsarbete, men också att ge våra kunder verktyg för att på ett enkelt sätt kunna göra hållbara val. Och här gör vi en resa. Exempelvis håller vi på att ta fram en ny app som lanseras till hösten. Med den, och med fokus på el och energifrågor, öppnar vi upp för framtidens digitala tjänster.
Fokus på att förbättra kundupplevelsen och på energifrågor
Trollhättan Energi arbetar också med att se över sina kontaktvägar med kunder, förbättra kundupplevelsen och förstå vilka möjligheter det finns för Trollhättebor, företag och verksamheter i framtidens hållbara energisystem.
– Det händer massor inom energiområdet och vi tittar bland annat på alltifrån hur vi ska öka vår elproduktion och lagra energi till att erbjuda flextjänster, effekttaxa, styrning och optimering, säger Sten Kristensson.
Här kan du läsa mer i ett utdrag ur undersökningen.