Fortsatt satsning på biogasen i regionens kollektivtrafik
Biogasen kommer även i fortsättningen att vara en viktig faktor i omställningen till fossilfria bränslen inom Västra Götalands-regionen. Det står klart sedan regionens kollektivtrafiknämnd gjort en kursändring i sitt beslut om framtidens bränsle för kollektivtrafiken. – Vi ser positivt på att de ansvariga lyssnat på alla de bokstavligt talat hållbara och cirkulära argument som finns […]
Biogasen kommer även i fortsättningen att vara en viktig faktor i omställningen till fossilfria bränslen inom Västra Götalands-regionen. Det står klart sedan regionens kollektivtrafiknämnd gjort en kursändring i sitt beslut om framtidens bränsle för kollektivtrafiken.
– Vi ser positivt på att de ansvariga lyssnat på alla de bokstavligt talat hållbara och cirkulära argument som finns för att fortsätta utvecklingen inom biogas, säger Trollhättan Energis biogaschef Magnus Geverts.
Trollhättan Energi och ägaren Trollhättans Stad är pionjärer inom biogasutvecklingen i Sverige. Gasen produceras av avloppsslam vid Arvidstorps avloppsreningsverk samt av gödsel från gårdar i Dalsland under namnet Biogas Brålanda.
– Vi har sedan länge en väl utbyggd infrastruktur och många enskilda bönder har gjort stora investeringar. Idag driver vi exempelvis 55 stadsbussar i Tvåstad på biogas, berättar Magnus Geverts.
Planer om fokus på elbussar förvånade
Därför kom det som en smärre chock för många när regionens kollektivtrafiknämnd deklarerade att framtidens kollektivtrafik i Västra Götalands tätorter ska köras på el från och med 2023.
– Det var ett minst sagt förvånande förslag, med tanke på att regionen deklarerat att man också ska ta hänsyn till lokala förutsättningar. Och här i vårt område har vi som sagt under lång tid byggt upp en cirkulär biogasprocess tillsammans med flera andra intressenter. Genom vårt nybildade bolag Grönt Bränsle kommer vi dessutom att fortsätta satsningen på att utveckla biogasaffären, påpekar Magnus Geverts.
Vändningen:Biogasen fortsatt central
I beslutet i kollektivtrafiknämnden den 16 april deklareras nu också att biogasen blir ett fortsatt viktigt bränsle. Efter den senaste tidens debatt beslutades att en särskild avsiktsförklaring för hur biogasen ska fortsätta att utvecklas i Fyrstad, Bohuslän och Dalsland (Fyrbodal) ska tas fram och undertecknas av Fyrbodals kommunalförbund och Västra Götalandsregionen.
– Även om vi är besvikna över att det i huvudsak planeras för elbussar i stadstrafiken i framtiden, så öppnas det för att en del stadsbussar på biogas ska kunna behållas. Dessutom ska bussarna som kör längre sträckor utanför stadskärnorna köras på biogas och då särskilt Älvdalsstrafiken och på sikt regiontrafiken i Dalsland, påpekar Magnus Geverts.
Han är mycket tacksam för det jobb som Fyrbodals kommunalförbund under många år lagt ner som förkämpar för den lokalproducerade biogasen.
– Biogasen är inte en enskild fråga för oss på Trollhättan Energi. Det är en mycket större fråga än så. I grunden handlar det om hur vi som nation tillsammans kan ställa om till ett fossilfritt samhälle. Vi och många andra har visat att biogas är en framtidslösning som, förutom att förvandla avfall till bränsle, dessutom skapar en cirkulär ekonomi i form av ett nätverk med lokala leverantörer, påpekar Magnus Geverts.
Biogasen prioriteras nationellt
Tidigare har också staten deklarerat att biogasen är en viktig del av omställningen.
– Det vore ju konstigt om Västra Götalands-regionen plötsligt skulle välja en helt annan väg just för kollektivtrafiken. Nu inväntar vi med stort intresse den gemensamma avsiktsförklaringen från regionen och Fyrbodals kommunalförbund och jag är övertygad om att biogasen kommer att spela en fortsatt central roll. Helt enkelt för att det är ett överlägset bränsle ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Magnus Geverts.