Fortsatt satsning på underhåll och framtidsinvesteringar

Trollhättan Energi jobbar vidare med sin långsiktiga satsning för att utveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. I enlighet med tidigare planering sker också en mindre justering av priser och avgifter från 1 januari 2021. Höjningarna motsvarar totalt knappt 70 kr/månad för en villakund.

– Vi undviker i möjligaste mån avgiftshöjningar genom att vara så kostnadseffektiva som möjligt. Men med tanke på de stora och grundläggande investeringsbehov som finns inom bland annat vatten och avlopp runt om i hela landet, så känner vi att vi har kommit en bra bit på väg. Vi vet också att kloka investeringar resulterar i bra service och trygga leveranser även i fortsättningen, understryker Trollhättan Energis VD Pia Brühl Hjort.

Fortsatt låga avgifter jämfört med andra

I praktiken stannar den sammanlagda höjningen nästa år på 1 till lite drygt 2 kronor per dag för en villakund i Trollhättans kommun, beroende på om hen är fjärrvärmekund eller inte. Och trots att investeringstakten höjts så har Trollhättan Energi fortsatt låga prisnivåer jämfört med övriga landet. Exempelvis ligger avfallsavgiften mellan 450 och 960 kronor lägre per år än i grannkommunerna.
– I senaste mätningen låg vi på plats 30 av Sveriges 290 kommuner och så vill vi att det ska fortsätta vara. Men det också viktigast att vi använder Trollhättebornas och företagens pengar på ett effektivt sätt, som bidrar till att utveckla vår stad och gör det möjligt för fler att leva och agera mer hållbart, understryker Pia Brühl Hjort.

”En förutsättning för att samhället ska fungera”

Vattenpaketet, som bland annat innehåller en ny råvattenledning från Vänern, ett nytt vattenverk på Överby och utvecklad reningsprocess i Arvidstorps avloppsreningsverk, är ett konkret exempel på en långsiktigt hållbar strategi. Hela Vattenpaketet beräknas totalt kosta cirka 1,5 miljarder kronor, men alternativet är ökade kostnader genom driftstörningar, leveransproblem och inte tillräckligt bra rening av avlopp och dricksvatten.
– Så i praktiken är det inget alternativ. En vardag utan vatten och avlopp funkar liksom inte. Det är, tillsammans med el, värme och återvinning och avfallshantering en förutsättning för att vårt samhälle ska fungera. Och det är vårt uppdrag att på ett ansvarsfullt sätt se till att möta kundernas behov, både idag och imorgon, säger Pia Brühl Hjort.

Avgiftsfakta 1 januari 2021:
Så här påverkar avgiftsjusteringarna den 1 januari 2021 en villakund räknat per månad. Bor du i en normalstor lägenhet är justeringen i kronor räknat lägre och där ingår också avgiften ofta i hyran.

  • Elnät: 2,90 kr/månad (1 % höjning)
  • Vatten och avlopp: 39,60 kr/månad (7 % höjning)
  • Avfall: 3,30 kr/månad (3 % höjning)
  • Fjärrvärme: 21,70 kr/månad (1,5 % höjning)

För mer information, kontakta:
Pia Brühl Hjort, VD Trollhättan Energi, tel 073-961 75 86

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...

2025-03-26

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi säljer sin biogasstation på Trestad Center

Trollhättan Energi har sålt sin tankstation för biogas på Trestad Center till den europeiska aktören OG Clean Fuels Sverige. Övergången skedde ...

2025-03-14

Nyhet

Säg hej till dina nya kärl- i höst startar Hemsortering

I september startar Hemsortering i Trollhättan. Det innebär att du som bor i villa eller fritidshus får två helt nya sopkärl och ett smidigare s?...

Personal på återvinningscentralen Håjum.

2025-03-04

Nyhet

Töm säcken – en succé som rullar vidare

Under 2024 minskade mängden avfall som gick till energiåtervinning på återvinningscentralen i Håjum med 121 ton jämfört med 2023. En minskning ...

2025-02-13

Pressmeddelanden

Ett steg närmare Vänervatten till Trollhättan

Trollhättan Energi och Uddevalla Vatten tar nu nästa steg mot en ny råvattenledning som ska förse både Trollhättan och Uddevalla med vatten frå...

2025-02-10

Kundinformation

Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisa...

2025-02-10

Kundinformation

Förändringar priser från 1 januari 2025

Vi har gjort avgiftsjusteringar från 1 januari 2025. Om du har elnät, fiber, vatten & avlopp samt avfall & återvinning motsvarar justeringarna en ?...

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...