Pappa och bebis borstar tänderna och tittar sig i spegeln

Framtidsinvesteringar och underhåll fortsätter: Så justeras avgifterna vid årsskiftet

Trollhättan Energi fortsätter den långsiktiga satsningen på omfattande investeringar för att vidareutveckla avfallshantering, återvinning och infrastrukturen för el, vatten, avlopp och fjärrvärme. I enlighet med tidigare planering justeras avgifterna nästa år motsvarande totalt 82 kronor i månaden för en vanlig villakund. Samtidigt försvinner avgiften på 80 kronor för att lämna avfall och annat material till återvinning med släpkärra på Återvinningscentralen Håjum.

Störst avgiftshöjning i procent sker nästa år som planerat inom vatten och avlopp, där Trollhättan Energi nu är mitt uppe i en av sina största investeringar någonsin. Vattenpaketet 2026 omfattar en ny dricksvattentäkt ute i Vänern, ett helt nytt vattenverk, fortsatt satsning på ledningsnätet och förbättrad rening i Arvidstorps avloppsreningsverk. Totalt handlar det om miljardbelopp fram till 2026. Delar av kostnaderna delas med Uddevalla, som också ska ta sitt råvatten från den nya ledningen som dras ut i Vänern.
– Vattenpaketet 2026 rymmer investeringar som helt enkelt måste göras för att vi i Trollhättan ska ha tillgång till bra vatten och avlopp även för kommande generationer. Med tanke på att en liter kranvatten i Trollhättan kostar runt 6 öre så är vårt viktigaste livsmedel, trots kommande avgiftsjusteringar, väldigt prisvärt, påpekar vd Pia Brühl Hjort.

Ny stadsdel och växande områden

Parallellt med Vattenpaketet investeras också i kommunalt vatten och avlopp i exempelvis den nya stadsdelen Vårvik och i flera andra växande områden runt om i kommunen.
– Vi är med och skapar förutsättningar för att nå Trollhättan Stads mål att bli 70 000 invånare 2030, säger Pia Brühl Hjort.
I procent räknat höjs vatten- och avloppsavgiften med 7 procent, vilket är samma justering som förra året. För en normalvilla motsvarar det 42 kronor i månaden.

Investeringar i elnätet minimerar driftstörningar

Också på elnätssidan fortsätter Trollhättan Energi med planerade investeringar. De kommande tre åren handlar det om cirka 175 miljoner kronor. Merparten av ledningsnätet i luften har redan ersatts av kablar i marken, vilket ökar leveranstryggheten betydligt och minimerar risken för strömavbrott på grund av exempelvis nedfallna träd. De kommande tre åren fortsätter uppdateringen även i form av fler nya och digitala nätstationer som bland annat gör att nätet kan optimeras och övervakas på distans. Tack vare att kundernas elmätare redan är digitala så ger det en överblick, som gör att driftstörningar kan förebyggas och att flödet i nätet kan styras och anpassas när och där det behövs, utan att behöva göra ytterligare utbyggnader. 
– Det ger förstås ytterligare driftsäkerhet, men innebär också att vi ökar kostnadseffektiviteten, säger Pia Brühl Hjort. 
Även efter nästa års avgiftsjustering med 3,5 procent har Trollhättan Energis elnätskunder fortsatt en låg avgift. Jämfört med landets övriga 290 kommuner ligger den på plats 17 på lägsta-pris-listan i år, enligt den så kallade Nils Holgersson-rapporten.

Jämnare fjärrvärmekostnad för företagskunder

Även fjärrvärmepriset ligger bra till på den nationella ”prislistan”, med en topp 40-placering. Och nästa års höjning stannar på 1,6 procent, vilket motsvarar knappt 25 kronor i månaden för en normalvilla.
– Vi har fått en kraftig prisökning på bioolja, som vi har som komplement till fliseldningen när det är riktigt kallt. I gengäld har vi nu förhandlat oss till lägre inköpspriser på flis som är det vi använder till drygt 90 procent i värmeverken. Det gör att vi stannar vid en marginell höjning även i år, säger värmechefen Johan Jonsson.
I prisdialogen med de större företagskunderna har Trollhättan Energi också enats om en ny modell för den så kallade effektavgiften. Effektavgiften berör inte villaägare, men motsvarar omkring en femtedel av den totala fjärrvärmekostnaden för berörda företagskunder. Avgiften baseras på den högsta dygnsmedeleffekten 12 månader tillbaka. Med den nya så kallade temperaturkorridoren uppdateras dygnsmedeleffekten endast när utetemperaturen är mellan minus 8 och minus 14 grader. Den nya modellen som införs 2022 innebär att avgiften blir jämnare över tid.
– Det gör i sin tur att det blir lättare för både kunderna och oss att budgetera och planera för investeringar, konstaterar Johan Jonsson.

Lämningsavgift för kärra försvinner

När det gäller avfall och återvinning blir avgiftsjusteringen 4 procent vid årsskiftet, vilket motsvarar drygt 4,50 kronor i månaden för en vanlig villa. Samtidigt slopas dock avgiften för privatpersoner som kommer med släpkärra till Återvinningscentralen Håjum. Det kostar idag 80 kronor per tillfälle.
– Genom att slopa avgiften för kärra, skåpbilar och lättare lastbilar för privatpersoner så hoppas vi att hushållen samlar på sig mer mellan gångerna, istället för att komma oftare med små lass bara för att det är avgiftsfritt när du bara kommer med bil. Vi har ett högt tryck på återvinningscentralen och slopandet av den extra avgiften för släpkärra är ett led i vårt fortsatta arbete med att undvika de största topparna och få en ännu smidigare genomströmning, säger Pia Brühl Hjort.
På fibersidan sker inga avgiftsjusteringar 2022, vare sig när det gäller anslutningskostnad eller månadsavgift.

Avgiftsfakta 1 januari 2022

Så här påverkar avgiftsjusteringarna den 1 januari 2022 en genomsnittlig villakund räknat per månad. Bor du i en normalstor lägenhet är justeringen i kronor räknat lägre, och där ingår också avgiften ofta i hyran.

Elnät: 11 kr/mån (3,5 % höjning)
Vatten och avlopp: 42 kr/mån (7 % höjning)
Avfall: 4,50 kr/mån (4 % höjning)
Fjärrvärme: 24,50 kr/mån (1,6 % höjning)
Fiber: Oförändrad avgift.

Total avgiftshöjning för 2022: 82 kr/mån för en genomsnittsvilla.

För mer information, kontakta:
Pia Brühl Hjort, VD Trollhättan Energi, tel 0520-49 75 86

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...

2025-03-26

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi säljer sin biogasstation på Trestad Center

Trollhättan Energi har sålt sin tankstation för biogas på Trestad Center till den europeiska aktören OG Clean Fuels Sverige. Övergången skedde ...

2025-03-14

Nyhet

Säg hej till dina nya kärl- i höst startar Hemsortering

I september startar Hemsortering i Trollhättan. Det innebär att du som bor i villa eller fritidshus får två helt nya sopkärl och ett smidigare s?...

Personal på återvinningscentralen Håjum.

2025-03-04

Nyhet

Töm säcken – en succé som rullar vidare

Under 2024 minskade mängden avfall som gick till energiåtervinning på återvinningscentralen i Håjum med 121 ton jämfört med 2023. En minskning ...

2025-02-13

Pressmeddelanden

Ett steg närmare Vänervatten till Trollhättan

Trollhättan Energi och Uddevalla Vatten tar nu nästa steg mot en ny råvattenledning som ska förse både Trollhättan och Uddevalla med vatten frå...

2025-02-10

Kundinformation

Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisa...

2025-02-10

Kundinformation

Förändringar priser från 1 januari 2025

Vi har gjort avgiftsjusteringar från 1 januari 2025. Om du har elnät, fiber, vatten & avlopp samt avfall & återvinning motsvarar justeringarna en ?...

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...