Från klassrum till sjö: Oliver och Hugo har undersökt övergödning med stöd av Trollhättan Energi
Oliver Pettersson (till höger) och Hugo Johansson (i mitten) studerar sista året på Nils Ericsonsgymnasiet och har i sitt gymnasiearbete undersökt hur gödningsmedel från jordbruk påverkar vattenkvaliteten i sjöar. Med stöd av Erik Sjöberg (till vänster), laboratoriechef hos Trollhättan Energi, har de analyserat vattenprover från Vänern, Hullsjön, Östra Hästefjorden och Dättern i laboratoriet på Arvidstorp.
I gymnasiearbetet knyter elever ihop sina studier och visar att de är förberedda för arbetslivet eller vidare studier. Hugo och Oliver beslutade att de ville kombinera ämnena kemi och biologi och började söka efter relaterade ämnen, vilket ledde dem till övergödning. Övergödning uppstår när för stora mängder näringsämnen, främst kväve och fosfor, ackumuleras i vatten, vilket resulterar i negativa konsekvenser för hela ekosystemet.
– Övergödning är ett ämne som vi båda tycker är intressant. Starten på arbetet började dock lite krokigt. Vi bestämde oss för att mäta halter av fosfor, kväve och ammonium och utgick ifrån att ämnena kunde analyseras på skolan. Det visade sig att skolans laboratorium inte hade tekniken för att mäta, vilket gav oss lite stress. Då kontaktade vi Trollhättan Energi och fick kontakt med Erik som ställde upp och hjälpte oss. Utan hjälp ifrån honom och labbet på Arvidstorp hade vi inte fått ihop något arbete, säger Oliver Pettersson.
Främjar framtidens kompetens
För oss på Trollhättan Energi är kompetensförsörjning viktigt, speciellt med tanke på att vi ansvarar för samhällskritisk verksamhet.
– Genom att samarbeta med gymnasieelever på detta sätt visar vi vårt engagemang för utbildning och lokalsamhället. Att stödja unga personer som är intresserade av naturvetenskap och att bidra till deras utbildningsprojekt hjälper till att bygga en starkare, mer medveten framtida arbetskraft som är engagerad i miljöfrågor och hållbarhet, säger Erik Sjöberg, laboratoriechef hos Trollhättan Energi.
Om några dagar tar Oliver och Hugo studenten. I framtiden har de planer på att studera vidare, men först vill de jobba några år.
– Jag är inne på civilingenjör inom kemi eller bioteknik, det var roligt att testa på att jobba i labbet, kanske blir det att jag riktar in mig mot vattenutveckling. Jag är simtränare och har även gått i simning så vatten har alltid varit en stor del av mitt liv, berättar Hugo Johansson och ler.
Elevernas bästa tips
Både Oliver och Hugo visste redan innan de började skriva sitt gymnasiearbete att övergödning kan vara skadligt för sjöar. Fosfor, kväve och ammonium är ämnen som i sig är en nödvändighet för vår biologiska mångfald. Problemet med övergödning är att halterna uppmäts till nivåer som naturen inte kan ta hand om. I sin rapport skriver eleverna förslag på hur övergödning kan motverkas.
– De som har åkermark nära sjöar kan tänka på att använda organiskt gödningsmedel. I gödningsmedel som inte är organiskt tillförs ny fosfor, ammonium och kväve till kretsloppet vilket leder till övergödning. I stället borde jordbrukare använda organiskt gödningsmedel då det innehåller redan befintliga halter av fosfor, kväve och ammonium och cirkulerar då i ett slutet kretslopp, berättar Hugo Johansson.