Höga elpriser: ”Vi finns här för att svara på frågor”
Det rörliga elpriset är fortsatt högt för stora delar av Sverige. Energimyndigheten och Regeringen rapporterar om att elförsörjningen i Sverige nu är ansträngd men stabil. Henrik Larsson, kundservicechef på Trollhättan Energi: - Vi finns här för att svara på våra kunders frågor.
Trots en relativt kall första del av december har Trollhätteborna gjort sitt yttersta för att dra ner på elanvändningen, något som syns i siffrorna. Jämfört med motsvarande månad förra året använde Trollhätteborna 11,23 procent mindre el. När du ser över din elanvändning gör du inte bara nytta för din privatekonomi. Det påverkar också elpriset i en positiv riktning och avlastar elnätet vilket gör att vi tillsammans kan undvika så kallad effektbrist.
Alla kunder med någon form av rörligt elavtal påverkas av de höga elpriserna och får därmed en högre decemberfaktura än vad man är van vid.
– Om du har problem att betala eller har andra frågor om din faktura kan du alltid kontakta oss. Vi finns här i Trollhättan så det går lika bra att ringa som att mejla eller besöka oss på Förrådsgatan 2. Men ha tålamod. Det kan vara så att du får vänta en stund i telefon eftersom det är många som kontaktar oss, meddelar Henrik.
I tisdags den 10 januari meddelade Regeringen i ett pressmeddelande att de har beslutat att ge Svenska kraftnät i uppdrag att ansöka hos Energimarknadsinspektionen om att använda intäkter från flaskhalsintäkterna för att finansiera ett nytt elstöd. Stödet ska riktas till alla hushåll i hela Sverige och avser ersättning för elkostnader under november och december 2022. Regeringen skriver att utbetalningarna ska ske under våren och då via Försäkringskassan.
Trollhättan Energi har i dagsläget ingen mer information om elprisstödet.
Trollhättan Energi: Detta kan du göra för att använda din el på ett klokt sätt
Trollhättan Energi: Följ upp din elanvändning på Mina sidor
Regeringen: Nytt elstöd till hushåll i hela landet för november och december 2022