Inloggning med BankID öppnar för fler appfunktioner

Trollhättan Energis app finns nedladdad på drygt 24 000 mobiler och läsplattor och hjälper Trollhätteborna att bland annat att komma ihåg när det är dags att ställa ut avfallskärlen. Med premiär den 1 september införs nu inloggning med BankID. - BankID gör det säkrare för kunden och öppnar upp för många nya servicefunktioner framöver, säger Kenneth Wilson, som ansvarar för apputvecklingen. Vill du ha fortsatta påminnelser med information om hämtningsdagar måste du logga in med BankID senast 1 oktober.

Införandet av BankID är första steget i det utvecklingsarbete som nu pågår för att appen ska bli ännu smidigare att använda och kunna rymma fler smarta lösningar, som underlättar för dig i vardagen. Tanken på sikt är att koppla ihop appens funktioner med delar av den information du idag enbart kommer åt via ”Mina sidor”.
– Enda skillnaden nu från 1 september är att du behöver logga in med BankID för att få påminnelser i form av pushnotiser inför din sophämtning. Sedan fyller vi på med nya funktioner och lösningar under det kommande året, påpekar Kenneth Wilson.

Logga in senast 1 oktober

Fram till 1 oktober kan du fortsatt se dina hämtningsdagar, även utan inlogg med BankID. Sedan fullföljs övergången och den nuvarande appversionen stängs.
– Så alla som ännu inte skaffat BankID har nu en hel månad på sig att göra det genom att kontakta sin bank, förklarar Kenneth.

De generella delarna av appen som öppettider, nyheter, driftinformation, lediga jobb och avfallsguiden kommer dock inte att kräva någon inloggning i den uppdaterade versionen efter 1 oktober, utan kan ses ändå. Precis som nu.
Du som redan har Bank ID behöver bara logga in med det nästa gång du använder appen, så är allt klart för nya funktioner framöver.
– Genom att införa BankID kan vi så småningom bland annat erbjuda fakturainformation och statistik för din energianvändning direkt i mobilen eller läsplattan.

Enkelt att lägga till användare

Är ni flera i hushållet som vill ha tillgång till pushnotiser för sophämtningen, så är det den som formellt står för själva avfallsabonnemanget hos Trollhättan Energi som behöver ”släppa in” övriga familjemedlemmar efter införandet av BankID.
– Den som står som abonnent får uppmaningen i appen att lägga till fler användare om så önskas. Det kan även göras inne på ”Mina sidor” och är snabbt gjort, men kan i första skedet självklart upplevas lite krångligt jämfört med hur det funkar nu då man inte behöver logga in alls, säger Kenneth Wilson.

Logga in med ditt BankID i vår uppdaterade app!
Med start den 1 september 2020 loggar du in med ditt BankID i den uppdaterade versionen av Trollhättan Energis app. Det ger dig möjlighet till en rad nya funktioner som vi kommer att utveckla appen med framöver. Senast den 1 oktober 2020 måste du logga in med BankID för att få påminnelser i form av pushnotiser för din sophämtning och få tillgång till alla kommande nya funktioner.

Lättare att hjälpa vänner och anhöriga

En fördel som tillkommer redan 1 september är att man tack vare BankID kan se flera adresser som man har tillgång till.
– Du kanske ska hjälpa en semestrande granne eller dina äldre föräldrar med att ställa ut avfallskärlen. Då kan de enkelt lägga till ditt personnummer i appen, så får du information om deras hämtningsdagar också.

Appnyheter den 1 september 2020

  • Du loggar in säkert med BankID och får på sikt tillgång till en rad nya funktioner och tjänster
  • Du som står för avfallsabonnemanget hos Trollhättan Energi kan lägga till fler användare, så de också får pushnotiser inför hämtningsdagar
  • Du kan tillfälligt styra påminnelser om sophämtning till en granne eller anhörig om du är bortrest, eller vice versa
  • Du kan se fler adresser och kan välja att få pushnotiser för vissa eller alla adresserna du har tillgång till
  • Efter 1 oktober kan du inte längre se och få pushnotiser inför dina hämtningsdagar utan BankID
  • De generella delarna av appen med öppettider, nyheter, driftinformation, lediga jobb och avfallsguiden kommer inte heller framöver att kräva något inlogg efter 1 oktober

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...

2025-03-26

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi säljer sin biogasstation på Trestad Center

Trollhättan Energi har sålt sin tankstation för biogas på Trestad Center till den europeiska aktören OG Clean Fuels Sverige. Övergången skedde ...

2025-03-14

Nyhet

Säg hej till dina nya kärl- i höst startar Hemsortering

I september startar Hemsortering i Trollhättan. Det innebär att du som bor i villa eller fritidshus får två helt nya sopkärl och ett smidigare s?...

Personal på återvinningscentralen Håjum.

2025-03-04

Nyhet

Töm säcken – en succé som rullar vidare

Under 2024 minskade mängden avfall som gick till energiåtervinning på återvinningscentralen i Håjum med 121 ton jämfört med 2023. En minskning ...

2025-02-13

Pressmeddelanden

Ett steg närmare Vänervatten till Trollhättan

Trollhättan Energi och Uddevalla Vatten tar nu nästa steg mot en ny råvattenledning som ska förse både Trollhättan och Uddevalla med vatten frå...

2025-02-10

Kundinformation

Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisa...

2025-02-10

Kundinformation

Förändringar priser från 1 januari 2025

Vi har gjort avgiftsjusteringar från 1 januari 2025. Om du har elnät, fiber, vatten & avlopp samt avfall & återvinning motsvarar justeringarna en ?...

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...