Kardanvägen i Trollhättan – ett living lab för framtidens energisystem
Hur kan vi utöka laddinfrastrukturen på Kardanvägen i Trollhättan utan att höja det totala effektuttaget i elnätet? Denna fråga ställer sig Trollhättan Energi, Innovatum Science Park och Kraftstaden fastigheter tillsammans med företagare på Kardanvägen i det nya samarbetsprojektet ”iTEK”, delfinansierat av Energimyndigheten. Under hösten genomförs ett så kallat ”living lab”, ett verkligt test, där Trollhättan Energi styr ner effekten på företagens elbilsladdare på tider då effektuttaget är som högst. Målet: minska toppeffekten med 10 % trots en ökad elektrifiering.
Sverige står inför stora förändringar av energisystemet. Det har tagit hundra år att bygga upp ett sammankopplat elnät som är anpassat efter att leverera el ut till användarna. Sverige har ingen elbrist idag, på årsbasis. Däremot finns det en kapacitetsbrist i elnätet och det är problem med att transportera den el som produceras i norra Sverige ner till södra Sverige. Eftersom elen behöver produceras mer lokalt, exakt samtidigt som den används, är utmaningen effektbrist, särskilt när hela samhället elektrifieras och många vill ha tillgång till mer el samtidigt. Den utmaningen har även Trollhättan.
– Att förstärka elnätet är väldigt kostsamt och tar lång tid. Oftast är effektuttaget i nätet långt lägre än vad det är dimensionerat för men i takt med att alltmer blir elektrifierat behöver vi anpassa elnätet för att klara just den där timmen då uttaget är som högst. Det går att göra på flera olika sätt och det vill vi lära oss mer om i iTEK-projektet, säger Jenny Andersson, affärsutvecklare hos Trollhättan Energi och projektledare för iTEK.
Framtidens energisystem kräver flexibla lösningar
Regeringen i Sverige inför nu flera nya lagkrav i syfte att förändra beteenden kring hur vi använder vår el. Bland annat ska hela Sverige ha infört så kallad effekttaxa på elnätet senast 1 januari 2027.
– Många är idag inte medvetna om hur de använder sin el och så som vi gör idag kommer inte vara hållbart i framtiden. Det gäller såväl privatpersoner som företagare.
Förutom effekttaxa kommer även en ny lag som säger att alla uppvärmda byggnader som inte är avsedda för bostäder, och som har minst 20 parkeringsplatser på tomten, ska ha tillgång till minst en laddpunkt för elbilsladdning. Kravet ska vara uppfyllt senast den 1 januari 2025.
– Det är här vi ser att vi kan jobba smart tillsammans. Genom att styra ner företagens elbilsladdare då effektuttaget blir för högt kan vi undvika ett överbelastat elnät vilket gör att vi inte behöver bygga ut elnätet och företagen sparar pengar på minskad effekttaxa.
”Vi har inte råd med stora strömavbrott”
När iTEK-projektet bjöd in till informationsmöte förra veckan och mötte företagarna på Kardanvägen var det omedelbart flera som ville vara med i projektet.
– Det är väldigt kul att så många hakade på och det säger oss att även företagarna ser fördelar med projektet. De som deltar får rådgivning och hjälp att hantera framtida beteendeförändringar i elanvändningen och vi på Trollhättan Energi får insikter och kunskap om hur vi kan jobba med flexibilitetsmarknaden framöver, säger Jenny Andersson.
En som tackade ja på sittande möte var Claes Haraldsson från Tooltec:
– För oss innebär ett strömavbrott att vi förlorar stora pengar i produktionen, det har vi inte råd med. Samtidigt vill vi hänga med i elektrifieringen och erbjuda vår personal och våra kunder en möjlighet att ladda sin elbil. Dessutom vill vi att det ska finnas utrymme att växa i framtiden. Detta är verkligen ett win-win projekt och jag är glad att Trollhättan Energi, Innovatum och Kraftstaden tagit detta initiativ, avslutar Claes.
Fakta om iTEK – en ministad på Kardanvägen
- iTek är ett av fyra delprojekt i ”Fyrbodal för framtidens flex” – del i ett forsknings- och innovationsprogram från Energimyndighetens ”Framtidens elsystem”. I ”Fyrbodal för framtidens flex” ingår förutom Trollhättan Energi, Innovatum och Kraftstaden fastigheter även Högskolan väst, Eidar, LEVA i Lysekil och Fyrbodals kommunalförbund.
- Projektmålet är att se på en ”ministad” som Kardanvägen. Denna ministad finns representerad i hela Sverige och kan därför spridas som gott exempel för flera att följa efter.
- iTEK drivs av Trollhättan Energi tillsammans med Kraftstaden Fastigheter och Innovatum Science Park.
- Ett projekt delfinansierat av Energimyndigheten.
- Deltagande företag på Kardanvägen i Trollhättan: Tooltec, Trollhättans Truck, Sekond, Ultramare, ZN-Fastigheter Fasetten.
- Tidplan: uppstart ”living lab” hösten 2024. Projektet avslutas hösten 2026.