”Nu ser vi äntligen ut som det energibolag vi är och vill vara”

Måndagen den 15 maj växlar Trollhättan Energi om till ett helt nytt utseende med en ny logotyp och ett annat uttryck i färg och form. Det gamla utseendet har många år på nacken och är inte anpassat efter vad bolaget vill förmedla eller den omvärld vi lever i nu.

– Trollhättan Energi vill vara navet som gör det möjligt att leva hållbart i Trollhättan. I dag har vi ett starkt förtroende hos våra kunder och jag har många stolta kolleger, vilket är ett gyllene utgångsläge. Vårt utseende hänger dock inte med utan upplevs omodernt och är svårjobbat. Därför förändrar vi vårt utseende och ser äntligen ut som det energibolag vi vill vara, säger Pia Brühl Hjort, vd hos Trollhättan Energi.

Tack för lång och trogen tjänst

Trollhättan Energis gamla logotyp har gjort sitt jobb och har gjort det väl sedan 1991 då den skapades, långt före hemsidor och sociala medier fanns, och då huvudfokus låg på elnät och värme. Mycket har hänt sedan dess, både i samhället som helhet och för Trollhättan Energi som energibolag.
– Tyvärr fungerar den gamla logotypen dåligt rent tekniskt i tryck och digitala kanaler. Vi behöver helt enkelt uppdatera oss efter dagens och framtidens förutsättningar. Ett nytt utseende är också mer kostnadseffektivt på sikt eftersom vi kommer kunna spara in tid och pengar på att göra mer av vår kommunikation och design själva, säger Jennie Cronblad, kommunikationschef hos Trollhättan Energi.

Den nya formen utstrålar öppenhet och acceptans samtidigt som den för tankarna till cirkularitet.
– Trollhättan Energi kan inte ensamma lösa framtidens energiförsörjning. Vi behöver jobba tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och även ta vara på den kraft som finns inom Trollhättan Energi. Och med vår vision, Den goda kraften för generationer, som riktmärke kan vi bli ännu mer noggranna och göra de prioriteringar som krävs för att verkligen göra bäst nytta för staden och alla som lever, jobbar och driver företag och verksamheter här, säger Pia.

Hållbarhet i fokus

Ett viktigt fokus har självklart varit att göra förändringen på ett hållbart sätt, både ur ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt perspektiv.
– Vi har verkligen vridit och vänt på flera frågeställningar tillsammans. Framför allt har vi vetat om att detta ska komma och avstått från att göra inköp som kunnat vänta. Vi har också valt att exempelvis trycka över vissa arbetskläder som vi ser kan leva några år till och foliera om skyltar som inte behöver bytas ut helt, säger Jennie.

Så påverkas du som kund

Under perioden maj – juni byter Trollhättan Energi utseende på det som syns mycket för många så som digitala kanaler, utseende på arbetsfordon, skyltar och sociala medier. En tid framåt kommer du uppleva både det gamla och det nya utseendet parallellt. Om du blir osäker kring avsändaren kan du först söka information på trollhattanenergi.se. Där finns många frågor och svar. Du kan också kontakta Kundservice via telefon: 020-89 90 00 eller besöka oss på Förrådsgatan 2, precis som vanligt. Annars behöver du som kund inte göra någonting för att uppleva förändringen.

Logotyp

Trollhättan Energis nya logotyp.

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...

2025-03-26

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi säljer sin biogasstation på Trestad Center

Trollhättan Energi har sålt sin tankstation för biogas på Trestad Center till den europeiska aktören OG Clean Fuels Sverige. Övergången skedde ...

2025-03-14

Nyhet

Säg hej till dina nya kärl- i höst startar Hemsortering

I september startar Hemsortering i Trollhättan. Det innebär att du som bor i villa eller fritidshus får två helt nya sopkärl och ett smidigare s?...

Personal på återvinningscentralen Håjum.

2025-03-04

Nyhet

Töm säcken – en succé som rullar vidare

Under 2024 minskade mängden avfall som gick till energiåtervinning på återvinningscentralen i Håjum med 121 ton jämfört med 2023. En minskning ...

2025-02-13

Pressmeddelanden

Ett steg närmare Vänervatten till Trollhättan

Trollhättan Energi och Uddevalla Vatten tar nu nästa steg mot en ny råvattenledning som ska förse både Trollhättan och Uddevalla med vatten frå...

2025-02-10

Kundinformation

Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisa...

2025-02-10

Kundinformation

Förändringar priser från 1 januari 2025

Vi har gjort avgiftsjusteringar från 1 januari 2025. Om du har elnät, fiber, vatten & avlopp samt avfall & återvinning motsvarar justeringarna en ?...

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...