Nytt passersystem för trygga besök på Återvinningscentralen Håjum
Under Coronaåret 2020 har återvinningscentralen Håjum varit mer besökt än någonsin. Med i snitt 700 besök/dag har centralen nått sin maxkapacitet och Trollhättan Energi har under året vidtagit olika åtgärder så som förlängda öppettider och begränsat antalet bilar inne på området. Allt för att kunna erbjuda en trygg och säker miljö både för besökare och personal. Nu tas nästa steg när ett passersystem införs och en helt ny infart planeras.
– I grunden är det ett angenämt bekymmer att återvinningscentralen är välbesökt. Vi är väldigt glada över att Trollhätteborna är så bra på att återvinna sitt avfall. Men vi behöver också kunna garantera säkerheten för våra kunder och personalen och få till ett bra flöde för att undvika köer på gatan utanför, säger Ulrika Edh Spranger chef för Avfall och återvinning på Trollhättan Energi.
Sedan Återvinningscentralen flyttade till Håjum 2006 har invånarantalet i Trollhättan ökat liksom kraven och viljan att sortera sitt avfall. Detta gör alltså att det uppstår trängsel inne på området, köer på vägen utanför och att besöken kan bli stressiga så att personalen inte hinner med att finnas där för alla som behöver hjälp.
Klart innan sommaren
Innan sommaren ska en ny infart vara klar och ett passersystem med bommar vara på plats för att registrera antal besök. På så sätt får Trollhättan Energi tillförlitlig statistik av sina besökare.
– Återvinningscentralen är en taxefinansierad verksamhet och betalas av alla Trollhättebor genom en del i renhållningsabonnemanget. Vi vet att ungefär 10 procent av besökarna idag inte är skrivna i Trollhättan och så ska det inte vara. Med hjälp av passersystemet får vi mer kontroll och större möjlighet att leverera ett tryggt besök för våra kunder, säger Ulrika.
Samtidigt flyttas infarten till Återvinningscentralen och en ny väg anläggs från Returen-huset till baksidan av centralen. Vissa dagar när Återvinningscentralen haft upp emot 1 000 besökare har kön ringlat sig lång och hindrat kunder till andra verksamheter i området att komma fram.
– Så vill vi inte att det ska vara. Vi hoppas och tror att detta är en bra lösning och att vi får bort eventuella köer från Verkmästarevägen, säger Albert Wulcan, Driftchef på Avfall och återvinning. En av personerna som jobbar hårt för att få till en bra logistik inne på Återvinningscentralen.
Samma skärpta åtgärder
Trots förändringarna är det fortfarande samma uppmaningar som tidigare som gäller: Undvik att åk med små lass många gånger utan samla istället på dig ett större lass eller gå samman med en granne och samordna återvinningen. Om du kan, gör ditt besök på en tisdag, onsdag eller en torsdag då det generellt är mindre tryck och kortare köer.
– Nu när våren kommer vet vi att besöksantalet går upp igen och eftersom pandemin håller oss i ett stadigt grepp är det extra viktigt att vi alla försöker göra vårt bästa och hålla avstånd, påminner Albert.
Fritt besök för dig som kommer i bil
Införandet av ett passersystem innebär i dagsläget inte några förändringar i prisbilden på Återvinningscentralen. Ett besök med bil är gratis och för dig som kommer med pickup eller kärra kostar det 80 kronor, precis som tidigare.
– I detta läge är det viktigast för oss att få in tillförlitligt underlag och minska antalet obehöriga besök. Eventuella framtida justeringar av taxan hanteras och beslutas av kommunfullmäktige, säger Ulrika.
Information om passersystemet
Än är det inte beslutat vilket typ av passersystem det blir och hur du som kund kommer att registrera dig. Mer information om detta kommer innan sommaren. Håll dig uppdaterad på Trollhättan Energis hemsida.
Kontakt
Ulrika Edh Spranger, chef Avfall och återvinning: telefon 0520-49 75 32
Uppdatering 2021-08-09
Några materialdelar till passersystemet är försenade i leveransen på grund av coronapandemin.
– Vi hade hoppats på att starta igång passersystemet innan sommaren men nu får vi helt enkelt vänta till efter sommaren då förhoppningsvis alla delar har kommit, säger Albert.