Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”
Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.
– Nu har vi, precis som många andra, sämre förutsättningar att utföra våra uppdrag än tidigare under pandemin. Men så här långt har läget varit stabilt och är fortfarande. Vi arbetar sedan flera veckor tillbaka med daglig uppföljning av läget i våra verksamheter. Det är framförallt en ökad sjukfrånvaro, karantänsregler och frånvaro på grund av vab som påverkar oss, säger Pia Brühl Hjort, vd för Trollhättan Energi.
Skala ner och flytta personal internt
Många av medarbetarna jobbar hemifrån för att minska risken för smittspridningen bland de som måste vara på plats, såsom exempelvis drifttekniker, distributionselektriker, renhållningsarbetare och andra nyckelkompetenser.
– Varje del i vår verksamhet har en plan för hur de skala ner men också flytta personal internt för att klara leverans av våra samhällsviktiga tjänster. Planerna innefattar även externa samarbeten. Självklart följer vi också diskussionerna om möjlighet till undantag i smittskyddsåtgärderna för personal i samhällsviktig verksamhet.
Ansträngt läge hos kundservice på grund av höga elpriser
Kundservice har ett ansträngt läge på grund av många samtal om de höga elpriserna från oroliga kunder. De har nu valt att stänga för besök för att hinna med att svara alla kunder via övriga kontaktvägar.
– Det går fortfarande jättebra att kontakta oss genom att ringa oss på telefon, skicka e-post, chatta via vår hemsida eller skicka ett meddelande via Facebook. Vi ber om lite extra tålamod om du får vänta en stund på din tur. Behöver du träffa oss så kan du boka ett besök, säger Pia Brühl Hjort.