Sopbilar på rad

Så hanterar Trollhättan Energi corona-pandemin: ”Vi har beredskap”

Trollhättan Energi ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner så som vatten-, el-, värmeförsörjning samt fiber och återvinning i Trollhättan med omnejd. Under hela pandemin har bolagsledningen arbetat aktivt med uppföljning och förberedelser för om läget skulle förvärras.

– Nu har vi, precis som många andra, sämre förutsättningar att utföra våra uppdrag än tidigare under pandemin. Men så här långt har läget varit stabilt och är fortfarande. Vi arbetar sedan flera veckor tillbaka med daglig uppföljning av läget i våra verksamheter. Det är framförallt en ökad sjukfrånvaro, karantänsregler och frånvaro på grund av vab som påverkar oss, säger Pia Brühl Hjort, vd för Trollhättan Energi.

Skala ner och flytta personal internt

Många av medarbetarna jobbar hemifrån för att minska risken för smittspridningen bland de som måste vara på plats, såsom exempelvis drifttekniker, distributionselektriker, renhållningsarbetare och andra nyckelkompetenser.

– Varje del i vår verksamhet har en plan för hur de skala ner men också flytta personal internt för att klara leverans av våra samhällsviktiga tjänster. Planerna innefattar även externa samarbeten. Självklart följer vi också diskussionerna om möjlighet till undantag i smittskyddsåtgärderna för personal i samhällsviktig verksamhet.

Ansträngt läge hos kundservice på grund av höga elpriser

Kundservice har ett ansträngt läge på grund av många samtal om de höga elpriserna från oroliga kunder. De har nu valt att stänga för besök för att hinna med att svara alla kunder via övriga kontaktvägar.

– Det går fortfarande jättebra att kontakta oss genom att ringa oss på telefon, skicka e-post, chatta via vår hemsida eller skicka ett meddelande via Facebook. Vi ber om lite extra tålamod om du får vänta en stund på din tur. Behöver du träffa oss så kan du boka ett besök, säger Pia Brühl Hjort.

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...

2025-03-26

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi säljer sin biogasstation på Trestad Center

Trollhättan Energi har sålt sin tankstation för biogas på Trestad Center till den europeiska aktören OG Clean Fuels Sverige. Övergången skedde ...

2025-03-14

Nyhet

Säg hej till dina nya kärl- i höst startar Hemsortering

I september startar Hemsortering i Trollhättan. Det innebär att du som bor i villa eller fritidshus får två helt nya sopkärl och ett smidigare s?...

Personal på återvinningscentralen Håjum.

2025-03-04

Nyhet

Töm säcken – en succé som rullar vidare

Under 2024 minskade mängden avfall som gick till energiåtervinning på återvinningscentralen i Håjum med 121 ton jämfört med 2023. En minskning ...

2025-02-13

Pressmeddelanden

Ett steg närmare Vänervatten till Trollhättan

Trollhättan Energi och Uddevalla Vatten tar nu nästa steg mot en ny råvattenledning som ska förse både Trollhättan och Uddevalla med vatten frå...

2025-02-10

Kundinformation

Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisa...

2025-02-10

Kundinformation

Förändringar priser från 1 januari 2025

Vi har gjort avgiftsjusteringar från 1 januari 2025. Om du har elnät, fiber, vatten & avlopp samt avfall & återvinning motsvarar justeringarna en ?...

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...