Sten Kristensson

Trollhättan Energis kundbetyg ligger över branschsnittet: “Vi slår oss inte till ro”

Hög prisvärdhet, bra information och och att respondenterna tycker att Trollhättan Energi bidrar till ett mer hållbart samhälle är några upplevelser som gör att Trollhättan Energi får höga betyg av kunderna i senaste kundundersökningen. Trollhättan Energis sammanlagda index hamnade på 74 vilket är genomgående över branschsnittet (60). - De fina siffrorna visar att vi är på rätt väg och att vi gör mycket bra, men vi slår oss inte till ro. Än finns det mycket kvar att göra för att få fler ambassadörer och skapa kundupplevelser i särklass, säger Sten Kristensson marknadschef på Trollhättan Energi.

Under maj månad gjorde insikts- och undersökningsföretaget Origo Group, på uppdrag av Trollhättan Energi, en ny kundundersökning med syftet att mäta inställningen till Trollhättan Energi som varumärke, kundnöjdhet samt ambassadörskap. Förutom ett toppbetyg när det kommer till nöjd-kund-index visade undersökningen att Trollhättan Energi har ungefär lika många ambassadörer som kritiker vilket är relativt vanligt bland företag med både konkurrensutsatta affärer och monopolverksamhet.

– Vi vill gå från att bara fokusera på hur stor andel nöjda kunder vi har till att också jobba med lösningar för att få ett högre ambassadörskap. Målet är att ännu fler kunder ska känna att de vill rekommendera oss till andra, säger Sten.

Högt miljöengagemang

De allra flesta svarar att man gör aktiva val i sin vardag för att minska sin miljöpåverkan och två av tre kunder upplever att de, genom att vara kund hos Trollhättan Energi, är med och bidrar till ett mer hållbart samhälle.

– Myndigheterna ställer idag höga miljökrav på oss när det kommer till exempelvis vatten, avlopp och återvinning. Men även vi har höga krav på oss själva när det kommer till att ta ansvar för vår stad. Hållbarhetsfrågan är viktig och något vi alla måste jobba med. Det värmer att det budskapet nått fram till våra kunder, säger Sten.

Större fokus på företagskunder

Trollhättan Energi har både privat- och företagskunder som alla köper olika produkter och tjänster. Tidigare har undersökningen främst fokuserat på privatkundernas upplevelse men med Trollhättan Energis nya bolagsstrategi, som antogs 2020, ligger ett större fokus på företagskunderna.

– Som det lokala kundägda energibolag vi är behöver vi lyssna på våra kunder. Där är både privatkunder och företagskunder viktiga för oss och genom svaren i undersökningen får vi värdefull feedback på hur vi kan utveckla våra erbjudanden och relationen till kunderna, understryker Sten.

Redan idag görs en hel del för att förenkla för företagskunderna så som “En-väg-in-möten” där man som kund får en kontaktperson mot alla Trollhättan Energis affärer. Utmaningen framöver ligger i den löpande kunddialogen digitalt.

– Vi har en resa att göra när det kommer till att förbättra kommunikationen digitalt med våra befintliga kunder. Vi vill bland annat bli bättre på att systematiskt arbeta med mejl i vår kundkommunikation och vi jobbar just nu med att utveckla bra funktioner i vår app, säger Sten.

Uppfattas som kunniga, trevliga och trygga

Trollhättan Energis starkaste emotionella aspekter, om man frågar kunderna, är att vara kunniga, trevliga och trygga. Lite längre ner på listan kommer ord som nytänkande, innovativa, handlingskraftiga och lyhörda.

– Just nu pågår ett arbete med en ny varumärkesstrategi för att se vilken väg vi ska gå utifrån bolagets övergripande strategi. Där kan jag se att vi behöver bli ännu tydligare med vad vi står för och kanske trycka på andra känslomässiga värden. Självklart ska vi fortfarande vara kunniga och trevliga men vi kan ju också vara så mycket mer än så, avslutar Sten.

Ta del av hela undersökningen från Origo Group (pdf – öppnas i ny flik)

Kontakt:

Sten Kristensson, marknadschef Trollhättan Energi: 0520-49 75 82

Nyheten publicerad: 2021-06-21

Senaste nyheterna

2024-11-21

Ny Trash Talk-podd: Om hemsortering, en cirkulär handel och samhällsbyggnadschefens liv som sopgubbe

Nu kan du lyssna på det sjätte avsnittet av vår uppmärksamma podd Trash Talk, som vi spelade in inför publik på Drottningtorget lördagen den 16 november, då vi lanserade vår nya mobila återvinningscentral. Då passade vi också på att fira att podden passerat 1000 nedladdningar.

Vindkraft Jenny Andersson

2024-11-18

Trollhättan Energi investerar i ny elproduktion

Nu har Trollhättan Energis styrelse beslutat att investera i ny vindkraftsproduktion i syfte att säkra egen elanvändning. Ett nytt vindkraftverk ska byggas och stå klart under våren 2026 i Lysekils kommun.

Personal på återvinningscentralen hjälper kund som lastar av sin kärra

2024-11-15

Trollhättan Energi bjuder på 12 besök på återvinningscentralen Håjum

På Verkmästarevägen 20 hittar du Trollhättans återvinningscentral. Det är hit du ska åka om du som privatperson vill återvinna exempelvis grovavfall, farligt avfall eller elavfall. Det vill säga allt som inte är mat- och restavfall. Från och med den 1 januari 2025 bjuder Trollhättan Energi privathushållen i Trollhättan på 12 fria besök.

2024-11-08

Trollhättan Energis app byter namn till Återvinningsappen.

Inom kort lanserar Trollhättan Energi en ny Energiapp. Med anledning av detta byter nuvarande app namn till Återvinningsappen. och information och funktioner i appen fokuserar därmed ännu mer på återvinning.

2024-11-07

Mobil Återvinningscentral återvänder till Drottningtorget

Efter succépremiären i oktober är det nu dags igen. Den 16 november klockan 11.00-14.00 återvänder Trollhättan Energis initiativ för ökad återvinning Mobil Återvinningscentral till Drottningtorget. – Denna gång passar vi dessutom på att sända vår podcast ”Trash Talk” live, direkt från torget, säger Renhållningstekniker Anders ”Brodden” Brodd som också är en av poddens tre stjärnor.

2024-10-17

Premiär på Drottningtorget för Mobil Återvinningscentral

Nu ska det bli ännu lättare att sortera i Trollhättan. Den nya satsningen på Mobil Återvinningscentral blir ett viktigt komplement till Återvinningscentralen Håjum. – Förhoppningen är att vår mobila återvinningscentral ska turnera runt i Trollhättans stadsdelar, säger Renhållningsteknikern Anders Brodd. Den rullande centralen lanseras nu under tre premiärlördagar på Drottningtorget den 26 oktober, 16 november och 14 december klockan 11-14.

2024-10-09

”Vi behöver en stark ekonomi för att finansiera framtidens vatten- och energiförsörjning”

Trollhättan Energis styrelse har nu beslutat om avgiftsjusteringarna för vatten, avlopp, avfallshantering och elnät för 2025. Avgiften för fjärrvärme ska också justeras och fiberavgiften justeras så att alla kunder betalar samma månadsavgift, oavsett var i kommunen du bor. De nya avgiftsnivåerna gäller från 1 januari 2025.

2024-10-03

Nyheten Kraftkombo: Ger hushåll och småföretag ett elavtal som har det bästa av två världar

Nu kan du få både rörligt och fast elpris. Efter de senaste årens oro på elmarknaden har Trollhättan Energi nämligen tagit fram ett helt nytt elavtal för att öka pristryggheten för kunderna. Det gör att du kan ta vara på det bästa med både rörligt och fast elpris. – Kraftkombo Hem och Kraftkombo Småföretag kombinerar det bästa av två världar och ger ett jämnare pris över tid, säger Mia Biselius, elhandelsansvarig på Trollhättan Energi.

2024-09-24

Höstpremiär för podden Trash Talk: Om vattkoppor, fast fashion och hur vi återvinner våra kläder

Om vi slutade tillverka kläder här och nu, så skulle världen ändå ha kläder för sex generationer framåt. Överproduktionen och överkonsumtionen innebär en stor belastning på klimatet. Dessutom hamnar merparten av kläderna i soporna, när vi inte använder dem längre.

Gruppbild med personalen på Arvidstorp

2024-09-20

Biologisk mångfald på Arvidstorp

Det började med en idé om att göra arbetsplatsen finare, ett litet frö som visade sig växa till ett helt projekt för biologisk mångfald.

Luftburet elnät

2024-09-13

Samråd: Nu vill vi veta vad du har att säga om vår nätutvecklingsplan

Vi har tagit fram en nätuvecklingsplan på uppdrag av Energimarknadsinspektionen. Planen är framtagen för att öka förutsättningarna för omställningen till ett mer hållbart energisystem. Ett energisystem som är flexibelt och har förmågan att anpassa sig efter de förutsättningar som råder i varje ny situation och där det finns plats för ännu mer fossilfri el. Nu finns det chans att komma med synpunkter på planen, skriftligen via ett formulär på vår hemsida, senast den 27 oktober.

Rinnande kran

2024-09-06

Dags att läsa av vattenmätaren?

Är du en av dem som själv behöver läsa av din vattenmätare och rapportera in mätarställningen till oss? I så fall kommer du att få ett sms eller mejl från oss i dagarna om att det är dags att läsa av vattenmätaren. Senast 31 oktober behöver vi få in din mätarställning.