Världsvattendagen 22 mars: Trollhättan Energi kranmärker ännu ett lokalt företag
På söndag den 22 mars är det FN:s internationella världsvattendag. Då lyfts dricksvattenfrågan varje år över hela världen. I år hyllar Trollhättan Energi vårt vatten lite extra genom att kranmärka den lokala contentbyrån Yo Adrian, som valt att helt avstå från att köpa vatten på burk eller flaska. – Att välja Trollhättans fina vatten direkt […]
På söndag den 22 mars är det FN:s internationella världsvattendag. Då lyfts dricksvattenfrågan varje år över hela världen. I år hyllar Trollhättan Energi vårt vatten lite extra genom att kranmärka den lokala contentbyrån Yo Adrian, som valt att helt avstå från att köpa vatten på burk eller flaska.
– Att välja Trollhättans fina vatten direkt från kranen är ett väldigt enkelt och gott sätt att agera hållbart, både som företag och privatperson, säger Yo Adrians VD Jan Holmqvist.
För att lyfta vattnets centrala roll i vår vardag och få fler företag att bidra till en hållbar utveckling, har Trollhättan Energi de senaste åren kranmärkt lokala företag. Att vara Kranmärkt innebär att du alltid väljer vatten från kranen framför att köpa flaskvatten. Det är en lönsam affär, både ur ett hållbarhetsperspektiv och för plånboken. Kranvatten är nämligen hela 300 gånger bättre för miljön och 250 gånger billigare per liter än buteljerat vatten.
– Flaskvatten kräver mycket mer energi att producera, plus att vattnet sedan ska transporteras. Nu har vi kranmärkt sex lokala företag. Målet är att vi ska ha nått tio kranmärkningar innan 1 juli i år och vi vet att flera är intresserade, säger Peter Engström, energirådgivare och kranmärkare hos Trollhättan Energi.
”Det känns som ett självklart val”
För Yo Adrian, som tidigare hette Profil Kommunikation, är hållbarhet inte bara en fråga för den egna verksamheten. Det är också en naturlig del av vardagen i såväl nationella som internationella kommunikationsuppdrag med syfte att stärka uppdragsgivarnas varumärken.
– Oavsett om du jobbar med produkter eller tjänster så måste hållbarhet vara en del av ditt varumärke idag. Och vi har gjort flera uppmärksammade kampanjer inom det området. Ska vi vara trovärdiga i sådana uppdrag måste vi också själva vara med och visa vägen. Kranmärkningen är ett väldigt bra initiativ och för oss känns det som ett självklart val, säger Jan.
I Sverige är vi privilegierade och tar tillgången på rent dricksvatten för givet. Runt om i världen ser det på många håll helt annorlunda ut, vilket också medför stora hälsoproblem. Här i Trollhättan tar vi vattnet från Göta Älv. Det renas sedan i vårt vattenverk innan det släpps ut på ledningsnätet. Genom regelbundna provtagningar ser vi också till att vattnet håller rätt kvalitet.
”Vatten är vårt viktigaste livsmedel”
– I tider som denna, med ett nytt virus som breder ut sig över världen, blir man extra ödmjuk inför hur bra vi faktiskt har det i Sverige. Vatten är vårt viktigaste livsmedel och det behövs dessutom både till matlagning och sjukvård. Och bara en sådan sak som att kunna tvätta händerna ordentligt är ju extra viktigt just nu, konstaterar processingenjör Johanna Hilding vid vattenverket.
För att säkra trygga leveranser och hög vattenkvalitet även i framtiden planeras nu ett helt nytt vattenverk, som ska stå klart 2026. Samtidigt görs ytterligare investeringar i avloppsreningsverket på Arvidstorp och i ledningsnätet.
Kranmärkta företag i Trollhättan hittills:
Folkets Hus Kulturhuset, Hedin Bil, Kalaskoket, Peab och Swania. Är du också intresserad av att göra ett hållbart och ekonomiskt val? Kontakta kundservice på kundservice@trollhattanenergi.se eller ring 020-89 90 00.
Detta innebär Kranmärkt
Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten istället för buteljerat vatten. Genom kranmärkningen visar man att man tar ställning för en bättre miljö och inspirerar andra att också välja kranvatten. En Kranmärkt verksamhet innebär att arbetsplatsen, möten och externa konferenser eller utbildningar är fria från flaskvatten. Kranmärkningen är kostnadsfri. Trollhättan Energi gör det på uppdrag av branschorganisationen Svenskt Vatten.
Bilden: Contentbyrån Yo Adrian blev det sjätte lokala företaget att ta aktiv ställning för kranvatten. Trollhättan Energis processingenjör Johanna Hilding och energirådgivare Peter Engström överlämnade blommor och diplom till vd:n Jan Holmqvist.
KRANMÄRKT: Nu är även Yo Adrian Kranmärkt
Contentbyrån Yo Adrian blir det sjätte lokala företaget som vi får äran att kranmärka. Kranmärkt innebär att du aktivt väljer kranvatten istället för att köpa vatten på burk eller flaska. Det är betydligt mer hållbart, både för miljön och plånboken. Så häng med Johanna och Peter till Trollhättans högsta hus och få också svaret på varför Yo Adrian har en boxboll i sina lokaler.