Vd Pia Brühl Hjort: ”Vanan vid riskminimering har hjälpt oss”

När man som Trollhättan Energi ansvarar för samhällsviktig verksamhet, så finns det en vana vid riskminimering. - Det har hjälp företaget att hantera den pågående pandemin, konstaterar vd Pia Brühl Hjort, när hon i dessa bokslutstider summerar 2020.

Förra verksamhetsåret blev verkligen ett år där förutsättningar helt förändrades.
– På ett sätt vill jag påstå att det också gjort oss starkare inför framtiden, säger Pia.

Under en pandemi är det förstås mer avgörande än någonsin att vatten, värme, el, fiber och avfallshantering fungerar. Det är bokstavligt talat en livsavgörande infrastruktur, inte minst för den hårt belastade sjukvården.
– Ansvarstagandet och engagemanget som jag sett i hela vår organisation under 2020 är inget som överraskar, men det gör mig inte desto mindre stolt och glad, säger Pia.

Läs årsredovisningen 2020 och Pia Brühl Hjorts VD-ord

Under 2020 initierade också ett omfattande internt arbete i bolaget för att utveckla framtidens strategier. Allt i syfte för att bli en ännu starkare kraft i arbetet med ett utveckla ett hållbart Trollhättan.
– Vår nya vision “Den goda kraften för generationer” fångar den där känslan och det där drivet som jag upplevt varit extra starkt under 2020. Visionen både kittlar och inspirerar. Och den stämmer också så bra överens med flera av de framtidsprojekt som vi just nu jobbar med, konstaterar Pia Brühl Hjort.

Så här tar vi ansvar för vår stad
Att tänka nytt och ställa om har varit extra starka ledstjärnor för oss på Trollhättan Energi sedan pandemin var ett faktum. Det gör att vi faktiskt känner oss mer rustade än någonsin att möta framtidens utmaningar och fortsätta ta ansvar för vår stad. Och vi gör det tillsammans med er alla som lever, jobbar eller driver företag här i Trollhättan. Här får ni några exempel på av allt det vi faktiskt jobbar med för att skapa mervärden genom våra produkter och tjänster.

Senaste nyheterna

Sopbil i solsken.

2025-04-16

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 17)

Du som har tömning under vecka 17 ställer ut dina sopkärl ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är tömt.

2025-04-10

Kundinformation

Information till dig, elhandelskund, som har ett timprisavtal hos oss.

Från den 12 juni 2025 går elmarknaden över till att hanteras i 15-minuterspriser. Förändringen innebär att handel av el sker per kvart i ställe...

Sopbil i solsken.

2025-04-07

Ändrade hämtningsdagar

Ändrad sophämtning under påsken (vecka 16)

Du som har tömning under vecka 16 ställer ut dina sopkärl en dag tidigare än ordinarie hämtningsdag och låter sopkärlen stå tills det är töm...

2025-04-02

Nyhet

Mobila återvinningscentralen besöker fyra nya stadsdelar under våren

Efter höstens pilotprojekt med Mobila återvinningscentralen på besök i centrala Trollhättan kommer Trollhättan Energi fortsätta testperioden un...

2025-03-31

Kundinformation

Hämtning av trädgårdsavfall startar vecka 14-15

Under vecka 14-15 börjar vi hämta trädgårdsavfall. Du som har kärl för trädgårdsavfall hittar mer detaljerad information i vår app. Om du vil...

2025-03-26

Pressmeddelanden

Trollhättan Energi säljer sin biogasstation på Trestad Center

Trollhättan Energi har sålt sin tankstation för biogas på Trestad Center till den europeiska aktören OG Clean Fuels Sverige. Övergången skedde ...

2025-03-14

Nyhet

Säg hej till dina nya kärl- i höst startar Hemsortering

I september startar Hemsortering i Trollhättan. Det innebär att du som bor i villa eller fritidshus får två helt nya sopkärl och ett smidigare s?...

Personal på återvinningscentralen Håjum.

2025-03-04

Nyhet

Töm säcken – en succé som rullar vidare

Under 2024 minskade mängden avfall som gick till energiåtervinning på återvinningscentralen i Håjum med 121 ton jämfört med 2023. En minskning ...

2025-02-13

Pressmeddelanden

Ett steg närmare Vänervatten till Trollhättan

Trollhättan Energi och Uddevalla Vatten tar nu nästa steg mot en ny råvattenledning som ska förse både Trollhättan och Uddevalla med vatten frå...

2025-02-10

Kundinformation

Elhandelskund? Ny och tydligare information på din faktura.

Nu får du som elhandelskund tydligare och mer transparent information på din faktura. Det innebär bland annat att vi som elhandelsföretag redovisa...

2025-02-10

Kundinformation

Förändringar priser från 1 januari 2025

Vi har gjort avgiftsjusteringar från 1 januari 2025. Om du har elnät, fiber, vatten & avlopp samt avfall & återvinning motsvarar justeringarna en ?...

2025-01-23

Nyhet

Elens dag – en hyllning till våra distributionselektriker

Den 23 januari är det Elens dag,för att uppmärksamma elens roll i samhället. På Trollhättan Energi lyfts i år distributionselektrikerna fram. V...