Så fungerar Energiappen.

Har du inte laddat ner appen, börja med det. Enklast är att klicka på någon av knapparna här bredvid.

 

1a. Är du redan kund?
Då loggar du enkelt in med BankID.

1b. Inte BankID på samma enhet?
Använd då istället funktionen ”Logga in med BankID från en annan enhet”.

1c. Bli kund
Klicka på knappen ”Bli kund” på inloggningssidan för att se vilka tjänster vi kan erbjuda på din adress.

1d. Kom igång!
För att få ut så mycket som möjligt av appen behöver du svara på några frågor om dig och ditt hushåll. Dina svar är självklart helt anonyma, men vi behöver dem för att vi ska kunna göra rätt typ av prognoser för dig och ditt hushåll.

Favoriter

I appen har du möjlighet att lägga till dina egna favoriter på hemskärmen. Klicka på ”Lägg till favoriter” för att hitta listan med favoriter som vi erbjuder i vår app.

Du kan självklart ändra och lägga till fler favoriter när du vill. Det gör du genom att klicka på ikonen med pennan.

Favoriterna vi erbjuder innehåller bland annat fakturastatus, högt, medel och lågt spotpris just nu och under nästa timme, månadsöverblick.

Hemvyn

Här får du en överblick över ditt hushålls uppskattade kostnad och klimatpåverkan, genvägar till olika funktioner och nyhetsflöde vad som är aktuellt just nu.

 

 

 

2a. Har du flera adresser?
Om du är kund på flera adresser, exempelvis både en villa och ett fritidsboende, kan du byta adress i dropdown-menyn högst upp på sidan. Möjligheten att byta adress följer med på de flesta sidorna i appen

2b. Lägg till dina favoriter
Lägg till eller redigera dina favoriter.

2c. Inbox/Meddelanden
På startsidan finns en inbox/meddelandeinkorg där du får information om bland annat nya, förfallna eller betalade fakturor. Du kan även få meddelanden från oss. När du har ett nytt meddelande att läsa lyser en röd prick med en etta i på inbox-ikonen.

2d. Chatta med oss eller se vanliga frågor och svar
Genom pratbubblan kan du se vanliga frågor och svar samt chatta direkt med vår kundservice. Pratbubblan följer med dig på alla sidor i appen, så att du snabbt ska få svar om några frågor dyker upp.

Analysvy

På analysvyn kan du se insikter om dina avtal, anpassat efter vilka tjänster du använder. Har du flera tjänster med kostnader, visas en överblick med månadens totala kostnad.

 

 

 

3a. Uppskattad kostnad totalt
I första analysvyn så ser man den uppskattade kostnaden för nuvarande månad. Byter man månad bakåt i tiden kan man se ett diagram på vilka tjänster som kostar mest respektive minst.

3b. Jämför månaders totala kostnad
Här ser man föregående månads totala kostnad, samt samma månad föregående år och kan då jämföra det med vald månad.

3c. Alla dina tjänster
Här kan du som kund välja mellan de olika tjänster du har hos Trollhättan Energi. Olika tjänster har olika typer av funktioner i analysvyn.

3d. Uppskattad användning, kostnad samt miljöpåverkan*
Här kan du per tjänst se det uppskattade värdet för nuvarande månad. Alternativ det faktiska värden för historiska månader. Här kan du se tjänstens användning, kostnad samt miljöpåverkning.

3e. Jämför månader kring användning, kostnad samt miljöpåverkan*
Även per individuell tjänst kan du se föregående år samt föregående månad och jämföra det med vald månad. Även här ser du tjänstens användning, kostnad samt miljöpåverkan.

3f. Detaljerad historik*
Vill du se ännu mer statistik så finns det detaljerad historik att besöka.

*Alla tjänster har inte alla funktioner i Analysvyn vilket gör att vissa funktioner kan saknas.

Spotpris

Denna funktion låter dig som användare se dagens samt morgondagens Spotpriser på Nordpool.

 

 

 

4a. Aktuella priser under dagen
Se dagens nuvarande, genomsnittliga, lägsta samt högsta spotpris.

4b. Interaktiv graf
Här kan man med hjälp av grafen visa spotpriset för en specifik timme. Nedan grafen finns också möjligheten att specificera vad grafen ska visa. Idag, imorgon eller 2 dagar. Vilket visar en total bild över idag samt imorgon.

4c. Växla mellan staplar och se historik
Högst upp finns också möjligheten att ändra från att visa spotpriserna i en graf, till att istället få det i en listvy.

4d. Med eller utan moms
Här kan du välja att aktivera eller inaktivera visningen av moms för spotpriserna.

4e. Elprisområde
Visar vilket elprisområde din valda anläggning befinner sig i.

 

Styrning

Med den här funktionen kan du styra och kontrollera ditt smarta och uppkopplade hem.

 

 

 

5. Koppla upp ditt smarta hem
Idag finns flera tjänster integrerade i appen och vi jobbar ständigt på att få in ännu fler. Idag kan du bland annat ladda din elbil på ett smart sätt, styra din värme med Ngenic eller NIBE uplink, samt styra din energianvändning med Telldus.

 

Min profil

Här hittar du dina uppgifter, fakturor och inställningar.

 

 

 

6a. Se fakturor och avtal
Under Min profil kan du se dina aktuella och historiska fakturor samt se dina nuvarande avtal. Du kan även fylla i och göra ändringar för ditt hem, om det exempelvis tillkommit personer till hushållet, du har bytt uppvärmningsform eller köpt en ny bil.

6b. Kontouppgifter 
Under dina kontouppgifter ser du vad vi har för kontaktuppgifter till dig, vilka adresser du har, samt vilka personer som du har familjedelat i appen.

Familjedelning steg-för-steg

  1. Logga in i appen
  2. Klicka på Mina sidor
  3. Välj kontouppgifter
  4. Klicka på lägg till familjemedlem och fyll i uppgifterna

6c. Välj dina notiser och genvägar
Under appinställningar kan du slå av och på notifikationer, ställa in vilka genvägar du vill ska vara synlig på startsidan (hem) och ändra språk i appen.

6d. Om oss
Under Information hittar du våra kontaktuppgifter samt kan lära dig mer om Trollhättan Energi och vilka vi är.